În căutarea bunului echilibru
Ion
Beldeanu, Indiferența textului, Editura Augusta, Timișoara, 2005.
Lenea despre care
poetul aduce vorba ici-colo în textele sale nu e tocmai cea a unui oblomovian
ortodox, ci a unui ins exasperat (în secret) de monotonia existenței, de urâtul
și de eterna reîntoarcere a lui în perimetrul individual al viețuirii, dar
care opune lăcomiei zilei o anume indiferență, tocmai spre a-și proteja
emoțiile, tristețea și melancolia, acestea fiind viptul fără de care trecerea
prin timp și prin cuvinte ar deveni de tot searbădă și dezolantă.
Pe o scală atitudinală
având la un capăt scâncetul și la celălalt strigătul, Ion Beldeanu preferă
o rostire poetică temperat-ironică în morfo-sintaxa căreia alămurile sunt
înlocuite cu instrumentele melancoliei și nostalgiei, iar spectacolul
confesiunii e regizat în cheie minoră, fără a-și pierde însă forța gravității
mesajului: Moartea se cațără ca de fiecare dată/ deasupra strigând: Da, este
timpul/ să terminăm odată cu scâncetul/ ce se aude prin gura deschisă/ chiar în
palmele tale/ Și eu încep să simt/ cum cad alămurile și cărămizile/ de care
n-am avut parte/ cum cad și tot cad/ iar capul meu se duce și el/ atât de
repede, atât de neatins. (Dar cel ce caută? )
Cultivând o precauție
necesară (cum se numește un poem), Ion Beldeanu îndreaptă asupra realității o
privire detașată, știind bine că, odată intrată în text, lumea se înstrăinează
de dramele individului și își expune propriile-i jocuri, în raport cu care
poetul nu mai poate evolua decât ca o amintire a cuiva , misterios, necunoscut,
mereu suspicios față de eventualele clamori ori lamentații personale: Nu te
apropia prea mult/ poți să nimerești într-o amintire/ de care mereu tot fugi.
Un altfel de text scrie acum poetul, în care poezia e chemată să-și arate
chipul/trupul neîmpodobit , cel care a substituit nămolurile scrisului cu o
realitate purificată. Gestul de a scrie recuperează virtuți orfice: Acum scriu
și copacii se ridică/ încep să umble trăgând după ei aromele/ acestei foi de
hârtie/ în care îmi pot așeza mâhnirea și visele/ o mie și una de priviri sau
povestea/ pe care nici tu n-ai auzit-o (A înflorit cristalul ).
Cu masca Bunei
speranțe pe chip și pe scriitură, Ion Beldeanu e un poet care și-a inventat o
postură, un spațiu, un stil. Jocul de-a fericirea pe care îl exersează în
textele sale mizează pe simulare și disimulare, pe ironie și, uneori, sarcasm:
Nici o grijă. Viața curge domolită/ de miresmele podului de piatră/ din ziua
Vineri/ când noi ne adunăm/ la ora ceaiului/ să privim vivandierele// Oho,
mersul lor apetisant/ și sfânta libertate a sexului/ atât de simplu se scrie
Istoria/ din care nu se aude acum/ decât susurul frunzei/ la ferestrele
echinocțiului/ și atât de neașteptat/ se moare// într-un sfârșit de noapte/
sfârtecat de haitele asfaltului// Oricum ce nevoie de voie/ când ne distrăm
de-a fericirea/ chiar dacă frigul/ se alintă prin filelel de jurnal/ și unii
dintre noi/ vor cădea curând/ de pe cal, de pe cai? (De-a fericirea )
Sentimentalitatea e asumată cu bună știință (Recunosc am rămas un
sentimental), dar nu e lăsată să-și dea-n petic, e controlată cu tandrețe și cu
proporția potrivită de autorironie.Reveria e lăsată să alimenteze lirismul cu
câmpuri emoționale, dar nu e lăsată să sufoce poezia cu excesele sale ;
poetul e un caligraf, nu un romanțios intempestiv, un livresc cumpătat, nu un
bard zgomotos. Pândind oximoronul (alt titlu de poem), Ion Beldeanu știe a-l
capta și a-l folosi ca antidot împotriva sentimentalismului nețărmurit. Peste
cerneala emoțiilor ce riscă să păteze pagina poetul presară cu eleganță cenușa
absorbantă a unei lucidități bine antrenate în operațiunile de temperare a
exibării sinelui.
Indiferența
textului este cartea în care, cum
foarte frumos spune Adrian Dinu Rachieru în prefață, între foșnetul livresc și
freamătul viului, poetul trage cortina reflexivității melancolice. |