Istoria ca viață și adevăr...
Nu cred că noțiunile
de istorie festivă și istorie sinceră se exclud, ori că sunt cele mai
frecvente în câmpul scrisului despre trecut, sau că sunt cel mai adesea
conștientizate. Istoria festivă și istoria sinceră se pot
suprapune foarte bine: un istoric oarecare poate să scrie în mod festiv despre
ceea ce a fost și să fie sincer, să fie convins de adevărul celor relatate. Pe
de altă parte, a scrie în mod sincer despre un moment trecut nu înseamnă
automat a prezenta exact cum a fost acel moment. Sinceritatea înseamnă și
subiectivism (Sunt sincer, adică spun exact ce cred!), iar istoricul, în
esență, când se manifestă ca profesionist (nu când scrie jurnal, memorii etc.),
este obligat să tindă spre obiectivitate. El nu scrie despre ceea ce crede, ci
despre ceea ce știe cu argumente că a fost, în funcție de mai multe mărturii.
Poate că propunătorii
temei s-au gândit la istoria festivistă sau triumfalistă, la istoria imaculată,
în care totul este bine și frumos, în care oamenii sunt înfățișați trăind într-o
continuă sărbătoare. Regimurile totalitare de orice tip își comandă, de obicei,
astfel de reprezentări ale trecutului. Dar nu numai ele. Aproape toți monarhii
medievali au făcut-o, preocupați de imaginea pe care urmau s-o lase
posterității. Adesea, cu cât domnia era mai nevrednică, mai nevolnică, cu cât
suveranul era mai incapabil și mai puțin preocupat de treburile publice, de
binele comun, cu atât era mai mare efortul de cosmetizare, de prezentare
înfrumusețată pentru posteritate. Iar această prezentare îi includea adesea și
pe antecesori sau pe unii dintre aceștia. Gloria prezentă se hrănea din gloria
trecută și trebuia să fie un apogeu, un sumum al antecedentelor. Ceaușescu voia
să apară la un moment dat drept încoronarea tuturor voievozilor a marilor eroi
naționali din toate timpurile. Chiar și conducătorii de anvergură, autentici,
personalitățile reale și dotate cu har au avut tentația exagerării, a epurării
trecutului de fapte reprobabile, a fabricării unor genealogii false. Matia
Corvinul, regele Ungariei (1458-1490), a fost unul dintre aceștia. A rămas în
memoria colectivă ca un suveran mare (A murit Matia, a murit dreptatea, se
spunea), dar l-a pus pe Antonio Bonfini să scrie o glorioasă istorie a regilor
ungari, în care figura sa să fie plasată în centru, cu rădăcini în epoca romană,
cu fapte unice, extraordinare. La noi, Stefan cel Mare (1457-1504) a făcut
gesturi similare când a comandat letopisețe/cronici în diverse limbi, pentru
diverse curți europene, cu texte modificate în funcție de receptor și de
interesele Moldovei în țara respectivă.
Asta nu înseamnă că
opinia publică nu a fost conștientă de procedurile de falsificare sau că a luat
tale quale ceea ce era evident eronat. Nici istoricii de curte sau
alții care scriau la comandă nu au lăsat mereu lucrurile îngropate în minciună,
iar dacă nu au făcut-o ei, s-au găsit unii contemporani care să o facă. De
exemplu, Procopius din Caesarea, trăitor în secolul al VI-lea după Christos
(circa 500-565), a fost principalul panegirist oficial al împăratului Iustinian
(527-565) și al soției sale Teodora, al generalului Belisarie și al altor
personalități contemporane. S-ar putea crede, citind numai lucrările oficiale
ale marelui istoric, că împăratul, împărăteasa și o mare parte din anturajul lor
au fost perfecți, buni, generoși, aproape sfinți. În Istoria secretă
însă, operă ascunsă, cum îi spune și numele, același Procopius se dovedește un
critic necruțător, un judecător aspru, un martor conform căruia mai tot ceea ce
spusese în scrierile comandate era pe dos. Firește, el exagerează și într-un caz
și în altul, deoarece calea de mijloc care este de aur (Aurea mediocritas!)
e foarte greu de găsit și de relevat. În Istoria secretă, acest urmaș
al lui Herodot are judecăți de valoare extraordinare, unele adevărate pilde,
maxime, principii de conduită politică, valabile permanent, dincolo de spațiu și
timp. De exemplu, el spune într-un loc ceva de genul: Au fost la putere până
acum unii răi, dar au venit alții și mai răi și le-au creat un bun renume celor
dintâi! Ce vreți mai profund și mai general valabil?
Se poate spune oare
despre Procopius că a scris două istorii paralele și opuse, una festivă și una
sinceră, conștient de diferențe și de mesajul ce trebuia transmis posterității,
că a avut responsabilitatea actului său de păstrător al memoriei colective?
Firește! Însă până la urmă, chestiunea abordării trecutului nu se reduce la
binomul festiv-sincer, ci la problema adevărului, la definirea adevărului, la
căutarea sau la ocolirea lui, la relevarea ori la ocultarea lui. Din lipsă de
spațiu și de timp, lăsăm deoparte teoriile care neagă din principiu existența
adevărului ori care consideră că oamenii nu au niciodată acces la adevăr și că,
prin urmare, nici nu trebuie să-l caute. Am avut mereu oroare de pozițiile
extreme care, cel mai adesea, sunt menite să inducă în eroare, să șocheze, să
tulbure și să descurajeze. Noi, oamenii, suntem meniți să luăm elementele care
ne înconjoară în sens omenesc, adică în spirit relativ și nu absolut, adică
divin. Perfecțiunea nu este un atribut omenesc. Omul nu va putea niciodată să
descopere adevărul absolut, perfect, dar asta nu înseamnă că ființa umană nu
trebuie să caute adevărul. Așa cum noi nu știm clar de ce trăim ori nu suntem
mulțumiți cu ceea ce știm în acest domeniu, dar asta nu înseamnă că ne curmăm cu
toții viața, că nu continuăm să trăim!
În acest spirit,
credem că a căuta adevărul/adevărurile vieții trecute este scopul fundamental al
oricărui istoric onest, este esența meseriei sale. Acel istoric care ocolește cu
bună știință adevărul, care falsifică trecutul în chip deliberat, care apelează
la ficțiune, care omite conștient fapte și date legate de tema tratată
indiferent de motive încetează să mai fie istoric. El poate să fie un autentic
șarlatan, un rău intenționat, un mercenar, unul care scrie orice la comandă
sau poate să fie pur și simplu un literat, un politician, un muzician, un artist
plastic, un scenarist sau regizor de film etc. A minți în legătură cu trecutul
nu devine automat un fapt reprobabil. Un scriitor, un pictor, un muzician, un
autor de filme artistice nu au nevoie să releve trecutul așa cum a fost, ci cum
ar fi vrut/ putut/ sperat să fie, fiindcă acești creatori nu operează cu
adevăruri, cu imagini reale, ci cu imagini artistice. Iar imaginea artistică
înseamnă automat ficțiune. Or, istoricul este obligat de esența meseriei
sale să ocolească , să evite, să elimine ficțiunea. Istoricul este chemat să
apeleze la critica istorică, ceea ce înseamnă tocmai căutarea adevărului.
Nu e bine să ne facem însă iluzii: căutarea adevărului nu conduce și nu a
condus pe nimeni până acum la ADEVĂR, adică la ceea ce se cheamă adevărul
absolut. Căutarea onestă conduce însă pe orice profesionist la adevăruri
relative, perfectibile mereu, odată cu noile descoperiri, cu noile
sensibilități, cu noile metode de abordare. Ar fi și absurd să căutăm adevărul
absolut, căci acesta nu poate fi pătruns de mintea omenească. Presupunând că
s-ar întâmpla această minune adică descoperirea de către om adevărului
definitiv, legat de trecut sau de altceva trebuie să fim conștienți că
omenirea nu ar mai avea nici un rost. Să ne imaginăm că toate tainele atomului
și ale galaxiilor ar fi dintr-o dată știute și date publicității de către un
fizician genial. Ce rost ar mai avea ceilalți fizicieni, savanți? Ce ar mai avea
de făcut? Am ajunge într-un plictis general!
Dincolo de glumă, prin
urmare, omul este și un căutător de adevăr. Adevărul trecutului este căutat de
istorici, care nu-l descoperă integral niciodată. De aceea, între
istoria-realitate și istoria-discurs vor fi mereu deosebiri. Ele trebuie să fie
de formă și nu de fond, în sensul că istoria-discurs tinde spre relevarea cât
mai fidelă a istoriei-realitate. Cu alte cuvinte, istoricii se cuvine să caute
faptele din trecut, să le prezinte în funcție de criteriul adevărului. Chiar
dacă nu ajung niciodată definitiv la el, la adevărul total, absolut! Dar ce
fascinantă este căutarea și relevarea parțială a lui! Fiecare om, fiecare
comunitate, fiecare generație au anumite sensibilități despre trecut. Trecutul
se scrie și se rescrie sub ochii noștri. Nu neapărat pentru că a fost greșit,
ci fiindcă a fost limitat de factori variați. Un istoric autentic de la 1700 a
scris să spunem istoria statului antic roman, în funcție de cunoștințele
sale și ale generației sale. De-atunci s-au tot scris și rescris istorii ale
Romei și se vor mai scrie. Toate acestea, dacă au fost făcute în funcție de
exigențele meseriei de istoric, sunt adevărate, corecte, bune. Dar pentru
etapa în care au fost elaborate și nu pentru eternitate! Faptul că unii nu caută
adevărul din trecut, că falsifică trecutul, că-l înfățișează artistic, că dau
legendele și miturile drept reale etc. nu trebuie să conducă la ideea că istoria
(adică istoriografia) este mincinoasă sau că faptele din trecut ne sunt
inaccesibile. Este o relativizare inacceptabilă! Este complet anormal să afirmăm
că trecutul nu poate fi cunoscut. El poate și este foarte bine cunoscut, din ce
în ce mai bine, dar în limite omenești!
De aceea, întrebarea
pusă des de profani: Când o să cunoașteți voi istoricii trecutul adevărat,
odată pentru totdeauna? (cu toate naivitățile ce derivă din ea) este superfluă,
fără nici un rost. Ea dovedește o crasă lipsă de cunoaștere a lumii, a științei,
a mersului umanității. Trecutul adevărat este cunoscut mereu, pas cu pas, grație
istoricilor onești, profesioniști, pricepuți. Celălalt trecut, cel existent în
mod absolut, este apanajul lui Dumnezeu, iar cel falsificat intenționat este de
multe feluri. Aceia care se pretind istorici și distorsionează voit trecutul
trebuie veștejiți, criticați. Nu ei neapărat, ci produsele lor. A scrie istorie
este o meserie, nu un divertisment. Trecutul se revelă grație unei munci
asidue, obositoare, acerbe, prin utilizarea metodelor specifice. De aceea, nu
pot fi istorici decât cei pregătiți în mod special pentru asta. Istoricul nu e
cel care știe multe despre trecut, nici măcar acela care scrie o carte din alte
cărți despre trecut. Istoricul autentic este cel care descoperă și studiază
izvoarele cu metode speciale, adică acela capabil să cerceteze. Au fost rar
și profani care au studiat și cercetat cu mare succes trecutul (vezi cazul lui
Schliemann, descoperitorul Troiei), dar numai după un studiu asiduu, după o
pregătire specială, laborioasă, prin care, practic, s-au asimilat
profesioniștilor.
În concluzie, istoria
ca disciplină are pentru omenire rosturi deosebit de importante. Memoria
colectivă (=istoria) are pentru comunitate același rol pe care îl are memoria
simplă pentru un individ. Or un individ fără memorie este bolnav, anormal; o
societate/comunitate fără istorie devine alienată. A nega istoria/istoriografia,
a o blama, a o relativiza total sau a o disprețui este ca și cum ai lovi viața
în esența ei, pentru că trecutul înseamnă viață, viața celor care au trăit
demult. Marguerite Yourcenar spunea că cine iubește viața trebuie să iubească și
trecutul, și câtă dreptate avea! Asta nu înseamnă că trebuie lăudată sau
acceptată necritic istoria festivă ori chiar cea sinceră (dar falsă, pur
subiectivă). Ele trebuie luate ca atare, în paralel cu munca tăcută a celor care
caută, descoperă și oferă publicului fragmente autentice despre trecut. Iar
aceștia nu sunt nici istorici festivi, nici sinceri, ci pur și simplu
istorici, truditori onești și adesea foarte discreți. Au fost și din aceștia
și vor fi mereu. Din fericire! |