Lucian
Dan TEODOROVICI
Cercul nostru strîmb şi vicios
Probabil
după ’89 n-a existat un moment mai potrivit pentru o discuţie amplă cu privire
la soarta prezentă şi viitoare a romanului românesc. Întrebarea care se pune
este însă dacă are cine să facă o asemenea discuţie, folosindu-se de mijloace
critice obiective. Spun asta întrucît reacţia – nu generală, ci venind numai
dinspre, surprinzător, o parte a criticilor şi scriitorilor anilor optzeci sau
nouăzeci – la proza apărută în ultimul timp, cu precădere în anul 2004, a fost
neaşteptată pentru mulţi dintre cei care au considerat că literatura română,
după o perioadă în care a respirat mai greu, îşi poate reveni.
Mai exact,
am sperat, atît ca editor, cît şi ca scriitor, că se va observa măcar faptul
care, în ce mă priveşte, este extrem de bine conturat: prin apariţiile
editoriale din ultima vreme, în special cele din „Ego. Proza” Editurii Polirom,
dar şi prin cărţile unor Alexandru Vakulovski, Cornel Mihai Ungureanu sau Ioana
Bradea, proza noastră impune o abordare mult mai amplă, pentru că se
produce nu doar o schimbare de generaţii, ci, în opinia mea, şi una de
paradigmă. Sigur, nu mă aşteptam la o unanimitate în a fi, vorba fotbalistului
român, pozitivi, însă nu mă aşteptam, în acelaşi timp, la o încrîncenare,
de multe ori nejustificată, în a trata absolut superficial paradigma şi a
vulgariza aceste apariţii prin includerea lor în zona literaturii pornografice.
Nu pot să
trec peste criticii – în special tineri, totuşi, cu toate că şi numeroşi critici
de mult consacraţi au analizat fenomenul cît se poate de pertinent – care n-au
evitat să se pronunţe clar, pe text, vorbind şi despre punctele slabe, dar şi
despre ceea ce aduc nou aceste cărţi, despre ce pot însemna ele pentru evoluţia
literaturii noastre şi aşa mai departe. Cum însă intervenţiile de acest tip nu
sînt un subiect, ele făcînd parte din normal, mă voi referi la celelalte,
intervenţiile publice absolut neprofesioniste, dar destul de multe şi, mai cu
seamă, destul de importante.
O să încep,
probabil nu cu suficientă eleganţă, dar pentru că vine în sprijinul
argumentului, cu propria-mi persoană şi cu o situaţie care este într-un anume
mod emblematică pentru un anumit tip de reacţii la literatura anului 2004: mi-am
descoperit, absolut întîmplător, cartea publicată anul acesta, Atunci i-am
ars două palme, discutată la o emisiune de televiziune. Flatant, pe de o
parte. Şocant, pe de alta, cînd am văzut că distinsa invitată includea cartea
mea în „noua literatură pornografică”, vorbea despre lipsa de moralitate pe care
o transmiteam publicului, despre, încheind retoric cu: „Ce contează talentul în
afara valorilor morale?” (sau ceva de genul ăsta). Una peste alta, îmi era mai
mult decît evident că invitata nu citise un rînd din cartea mea, care este una
„cuminte”, absolut lipsită de trimiteri spre sex, absolut lipsită de un limbaj
ce-ar putea fi acuzat, în vreun fel sau altul, de vulgaritate. Nu vorbesc deci
despre valoare, vorbesc despre o realitate cît se poate de verificabilă: nimic
„scandalos” în cartea mea, deşi nu m-aş fi sfiit să abordez asemenea teme.
Spuneam că
este o exemplificare a unui anumit mod de a ne exprima părerea despre cărţi –
dar, din păcate, nicidecum singura. Alţi colegi „de colecţie” – evit să-i numesc
şi de generaţie, pentru a nu intra într-o discuţie pe această temă – mi-au
povestit cum au asistat la adevărate tirade în public ale unor personalităţi
literare, în care eram acuzaţi, „la grămadă”, de pornografie, pornofilie sau
alte tîmpenii. Dincolo de stupiditatea termenilor, categorisirea acesta printr-o
generalizare pe care mai toţi tinerii scriitori au respins-o de cîte ori au avut
ocazia este descalificantă tocmai pentru cei care apelează la ea. Nu poţi vorbi
despre aşa ceva după ce ai citit cărţile lui Cezar Paul Bădescu, T.O. Bobe, Dan
Lungu, Radu Pavel Gheo, Cosmin Manolache, Bogdan Suceavă, Cătălin Mihuleac,
Veronica A. Cara şi aşa mai departe, cărţi care nu permit nici măcar asocierea,
fie ea oricît de tendenţioasă, cu aceşti termeni. Lăsînd la o parte faptul că nu
poţi cataloga sau, să-i spunem, rezuma la chestiuni de limbaj al personajelor
alte cărţi ale autorilor tineri, precum Ioana Bradea, Alexandru Vakulovski,
Ionuţ Chiva, Adrian Schiop, Claudia Golea, Ioana Baetica sau Dragoş Bucurenci.
Îmi vine greu să înţeleg, spre exemplu (deşi am încercat să mă feresc de
exemple) cum poate fi coborît în derizoriu, pe motiv că este „pornografic”,
extraordinarul roman al lui Ionuţ Chiva, 69.
Problema,
din punctul meu de vedere, nu este dacă respectivele cărţi sînt pornografice sau
nu, ci dacă ele sînt astfel în interiorul ori în afara literaturii. La nivel de
declaraţie de principiu, cred că tot asta este şi problema contestatarilor
acestui nou val literar. Dincolo de declaraţia de principiu însă, ei ar mai
trebui să facă un mic pas, dar nu întru totul neimportant: să citească volumele
apărute în ultimul timp înainte de a hotărî că ele sînt, vor fi rebuturi ale
istoriei literare.
Din păcate,
impresia mea este că ne apropiem tot mai mult şi în literatură de un discurs de
tip politic, în care nu programul „adversarului” ne interesează, ci găsirea unor
eventuale slăbiciuni în programul lui, slăbiciuni de care să ne folosim pentru
a-l doborî. Culmea este că în literatură, în principiu, locurile „eligibile” nu
sînt limitate, prin urmare, lupta ar putea fi ceva mai destinsă. Sînt unii însă
care-mi atrag atenţia, cînd fac această observaţie, că, dimpotrivă, în vreme ce
în politică miza este una telurică, adică un scaun la masa bogaţilor, în
literatură miza tinde spre divin, lupta ducîndu-se pentru un scaun de
„nemuritor”. Oricît de ridicolă este, mă tem că această explicaţie cuprinde în
ea destul, prea mult adevăr.
Aşa că revin
la ceea ce spuneam la început: trăim, într-adevăr, un foarte potrivit moment
pentru a pune în discuţie „romanul românesc între prezent şi viitor”, pentru că,
aşa pare, avem în sfîrşit de la ce să pornim. Necazul este însă, mă tem, că nu
prea avem unde să ajungem. Iar asta întrucît, în dulcele stil românesc, orice
discuţie începe cu concluzia. Şi, de vreme ce concluzia n-are cum să fie
pertinentă, cît timp ea e dată înainte de a avea elementele cele mai importante,
iată-ne în plin cerc vicios. Şi cît se poate de strîmb totodată. |