Inscripție pe cutia de chibrituri din
muzeul pendulelor
sau
Carte poștală cu Viorel Mureșan
în
fiecare piatră tăceai așa cum în fiecare roman
de jack
london e un cîine.
(a
nouăsprezecea carte poștală către Doamna de Ceară)
aici
iarba crește pe zaț de cafea
(Autoportret
sub sfoara cu plumb)
Ca și
majoritatea celorlalți poeți optizeciști Viorel Mureșan a debutat o carte
foarte bună, Scrisori din muzeul pendulelor (Editura Albatros,
București, 1982), poate cea mai reușită carte a sa (De același autor:
Biblioteca de os, Editura Dacia, 1991; Pietrele nimicului,
Editura Dacia 1995; Ramele nordului, Editura Dacia, 1998 și
Lumina absentă, Editura Paralela 45, Pitești Brașov Cluj Napoca,
2000). Primul lucru care iese în evidență la Viorel Mureșan e că poeziile
sale sînt de două feluri: f.scurte și f.lungi. Cele lungi curg în pagină,
parcă se scriu singure, iar cele scurte, de buzunar, sînt f.concentrate
și bine lucrate, încît ne dăm seama că și poemele lungi sînt îndeaproape
urmărite de pixul sau Silver-Reedul lui Viorel Mureșan (Galaciu are o
Yorica (și acum o Măr(ie)), Cărtărescu o Erica și a avut și un SHARP
la care acum lucrează altcineva, Călin Vlasie are o editură, Paralela
45, consilierul editorial al căreia e Gheorghe Crăciun, Mușina, deși
e și el director de editură(Aula ) scrie tot cu pixu', ca și
Nicolae Manolescu, care, deși e și directorul României literare,
care e plină de computere, iar Peter Handke cu creionul. Pe Ion Mureșan
l-am văzut scriind la computer (Tribuna), ca și pe Marta Petreu (Apostrof),Vasile
Gârneț la o masă de lemn f. caragialiană (-escă). Pe Viorel Mureșan nu
l-am văzut (scriind) niciodată).
Așa
cum Gheorghe Iova e regele (mi-a venit în minte berii)
textistențialismului, iar Daniel Pișcu autorul de seriale, Viorel
Mureșan e carateca generației. Nu de la arta cu acest nume (adevăratul sensei
e Romulus Bucur!, os), și nici de la os -ul din titlul celei de-a
doua cărți, prin os subînțelegîndu-se un salut și o mulțumire în limba
acestui sport nobil, aristocrat și fără mișcări în plus, de prisos, ci de
la națiunea care a inventat și carate-ul tradițional, dar și haiku-ul, de
care Viorel Mureșan e cel mai aproape dintre optzeciști și dintre
scriitorii români în general. Viorel Mureșan e parcă făcut să scrie poezie
scurtă, dintr-o răsuflare (sau două). Chiar și textele sale lungi și
f.lungi sînt construite din poeme mici sau împărțite în Pretext-e,
Epiloage și nenumărate părți, cum e Elegie (scrisoare, mai lungă, a
Doamnei de Ceară către poet) din Biblioteca de os. De fapt,
poemele lungi ale lui Viorel Mureșan sînt un fel de cicluri poetice. De
aici și acea așezare în trepte, și numeroasele goluri din interiorul lor,
de parcă au fost scrise la computerul lui Romulus Bucur. De exemplu,
poemul O, micuț pentru Mușina Cărtărescu Stoiciu Iaru, însă
lung pentru Viorel Mureșan, e format din trei poeme scurte: Am urmărit
curgerea orelor/ de pe pod/ rîsul tău curbat peste bărci de hîrtie/ fuga
Doar fuga acelui adolescent cu lunetă/ egoist./ Să privească singur/
expediția/ electronilor pe zăpadă și Un copil în pieptul meu își
scapă jucăria pe fereastră., care prinde perfect neliniștea,
neliniștea numită sufletească. De obicei VM e un poet de atmosferă, în
textele sale el se joacă cu cele nu știu cîte simțuri: Ochiul tău
mușcă din mine/ cineva aruncă prin geam castane amare/ vocea mea un cîine
care aleargă timpul dansau/ și chițcăiau grase ca șobolanii/ pe podelele
roșii/ eu sărutam mumia/ cu inima/ la turma de tropi în care lupul/
intrase/ mîncase/ iar acum se retrăgea încet spre pădure/ împreună cu
soarele iernatic să guste/ odihna activă a morților.
Cu
toată concizia lor, poemele lui Viorel Mureșan formează o anume viteză (fotografii
mișcate), succesiunea imediată a imaginilor creînd o mișcare
continuă, un ritm foarte viu, asemănător cu cel din poeziile lui Alexandru
Mușina, dansatorul de samba al generației optzeci. Această ritmicitate la
Viorel mureșan se datorează cunoașterii de schimbare sau alăturare a
registrelor din categorii temporale, vizuale sau spațiale diferite care
ajută la crearea unei imagini și imaginații intens colorate, ca-n poemele
lui Mircea Cărtărescu, Florin Iaru sau Traian T.Coșovei, doar că am mai
spus- la Viorel Mureșan aceasta are loc pe un teritoriu f. restrîns, e ca
și cum ai fi Gică Hagi al poeziei și ți-ai permite să-ți driblezi
adversarul și într-o cabină telefonică, aici accentuînd pe măiestria
acțiunii, nu pe cuvîntul adversar. Și un singur poem poate să
exemplifice cele spuse mai sus, să zicem penultimul text al părții a doua
din Scrisori din muzeul pendulelor, Tocmai acum cînd e seară: Ora
aceasta te îngrijorează ca o călătorie în munți/ noaptea se rupe pe pod/
fluxul exploziei/ întinde/ un ecran pentru jocuri, un copil măsoară
distanța/ ridică un zmeu și privirea/ urmărește destinul desenat pe
panou. Ora aceasta, o componentă temporală, e asemuită cu o acțiune,
o călătorie în munți, pentru a intensifica starea de îngrijorare
numită direct, evidențiată și de rîndul următor, noaptea se rupe de
pod, o imagine care accentuează întunericul, liniuța care-i
urmează, - avînd un scop pașnic, liniștitor, prin ea dorindu-se să se
înțeleagă că acest întuneric de mai sus nu e sfîrșitul, ci doar
sfîrșitul unei ziel, a unei săptămîni, pentru personajele de mai sus nu e
sfîrșitul, ci doar sfîrșitul unei zile, a unei săptămîni, pentru
personajele de mai sus a unei zile (săptămîni) de muncă, nu însă și
pentru cel dintr-a doua parte a poemului, copilul cu zmeul, care apare/
se trage din (datorită) cuvîntul(-ui) jocuri, printr-o asociere logică
utilizată și de Gheorghe Crăciun în prozele sale din ultima vreme, ecranul
fiind rezultatul unui fenomen natural, tunetul și fulgerul ce-o/ îl
îngrijorează pe personajul din prima parte într-o călătorie în munți, care
servește ca element de comparație, tot poemul avînd menirea să creeze o
stare pentru momentul de față, ora aceasta, iar zmeul de sus,
ridicat, oricum amintește de locul facerii lui (desenat pe
panou), cu care se ține legătura printr-o intertextualitate internă,
distanța și destinul amintind de cele două capete (ale
zmeului, ale vieții, ale poemului) și trimițînd, pentru o elucidare
(clarificare) și mai edificatoare la titlu(ri): Sîmbătă Tocmai acum
cînd e seară Scrisori din muzeul pendulelor, toate cu miros de foaie
îngălbenită, nu chiar jucăușe ca-n următorul ultimul poem al ciclului
,Despre singurătate sau construcția unui ceas pe o insulă, nu
întîmplător (fragment din Duminică), ludicul bătrînului care se
joacă cu ferestrele fiind sadic și crud, fiindcă apoi gata,
zice Viorel Mureșan și fețele se acoperă cu praf de cretă,
ciclul terminîndu-se natural, dar macabru (sau invers).
Oricît
de reale ar fi imaginile din poezia realului lui Viorel Mureșan, autorul
le lasă o voaletă peste față ca cele de pe fețele femeilor musulmanilor,
încît cititorul poate doar să bănuiască punctul real de pornire, avînd în
față (doar) rezultatul. Viorel Mureșan e ca doctorul care sărută inima
iubitei pe un perete de sticlă (Mersul trenurilor), inima
iubitei fiind realitatea, iar peretele de sticlă poemele
acestui doctor din muzeul pendulelor, Viorel Mureșan. |