Despre singurătate
la vreme de iarnă
Intru
în grabă pe coridoarele castelului și privirea îmi alunecă peste
stucaturile cunoscute, peste tabloul cel mare de deasupra scărilor largi
din lemn care scîrțîie la fiecare pas, și văd deodată că tabloul ăsta are
în el o cumințenie, un fel de modernitate obosită care-mi aduce aminte de
un altul asemenea, puțin fauvist, puțin expresionist, cu cîteva figuri
pătrătoase și previzibile, un profil amintind vag de Nolde, o încordare
primitivă a cefei și o vizualizare profundă a zbîrciturilor ca la Otto Dix,
în autoportretul pe care l-am văzut aici la Stuttgart, toate amestecate cu
un ceva anume care-mi amintea de tabloul intitulat «Cosași
odihnindu-se», reprodus în manualul de literatură din clasa a șasea,
după stema țării și poza tovarășului Ceaușescu.
Nu e
nimeni pe coridor, pe peretele din stînga mea, un mic abțibild cu
inscripția desire. E un pustiu mut prin preajmă, calm ca zilele din
copilărie, cînd priveam buimac locomotivele din depoul de la Radna și
decorul în care eram eu atunci: dealurile, Mureșul, parcul cu stejari ai
mănăstirii franciscane Maria-Radna le-am pierdut, nu le mai percep decît
sub forma de abur încețoșat al unor reverii scurte, luminițe neclare,
iluminări anapoda pe coridorul castelului, la nici două zile de la noaptea
de Revelion cînd au curs, cu bucurie și entuziasm popular, rîuri de
șampanie pe sub Poarta Brandenburgică, la Berlin, și pe Corso, la New
York, și poate că la Radna, poate că și acolo a curs șampanie în cinstea
noului an, în mod sigur a curs, mormăi și mi se arată o clipită profilul
gleznei delicate a prietenei mele din liceu, îmi pare că plutește indecis
prin pustietatea odăilor castelului, a cotloanelor, a scrumierei cu picior
răspîndind prin preajmă parfumul stins al tabacului, al liftului mut,
înțepenit undeva sub parter. Întîrzii indecis, înhămat la rucsacul cu
alimente pe care le-am cumpărat la Lidl și mă cuprinde un îndepărtat fior
horror la gîndul caselor părăsite ca asta de față, acum în prag de an, sau
nu, nu e așa, sînt buimăcit de tăcere, de fiorul respectiv și-mi pare că
nu mai percep foarte exact trecerea timpului: e a doua zi a noului an,
șampania și bucuria sînt de-acum istorie. Uite, nu mai tîrziu de azi
dimineață am citit pe internet cum că Proprietarii casei din Londra a
celebrului compozitor George Friderich Händel plănuiesc o ședință de
exorcizare, după ce două persoane au afirmat că au văzut o stafie bîntuind
prin casă. Măi, măi, să fie chiar așa, zic, și fiorul vag revine în
liniștea coridorului vegheat de tabloul martor al unei modernități
cuminți. Singurătatea caselor ăstora mari cheamă stafiile, îmi murmur în
barbă și-mi salt rucsacul cu alimente în spate și parcă nu-mi vine să
intru în studiou, singurătatea te împinge la lucruri dintre cele mai
ciudate: prin oraș văd mulți oameni vorbind singuri, prin stațiile de
U-bahn și de S-bahn, ca odinioară baba Ersilia, vecina noastră de pe
strada Economilor din Radna, ea vorbea așa de una singură, și fostul ei
stăpîn, domnul inginer Șișu, nu o putea suferi pe baba Ersilia, chit că
erau ei amîndoi de aceeași vîrstă, adică aveau peste 75 de ani, dacă nu
mai mult încă. Domnul inginer nu era cinstit în sentimentele lui, că baba
Ersilia fusese slujnică în casa lor; cînd a venit regimul democrat-popular
i-a luat domnului inginer Șișu toată averea, adică moșia, dealurile cu vii
și crama de la șosea și l-a obligat să-i dea casa cea mică, aceea de peste
drum de biserică ortodoxă, în folosință babei Ersilia drept recompensă sau
poate că drept pensie, așa cumva, că pe atunci lucrurile nu era prea clare
în legătură cu ceea ce azi numim protecție socială.
Și cu
toate astea, ceva o fi cu fantomele care bîntuie prin case, îmi spun,
după ce isprăvesc de citit alt anunț de pe același site care îmi spune că
Societatea The Handel House Trust se va folosi în acest scop de
serviciile unui preot romano-catolic, ce va efectua exorcizarea chiar în
dormitorul în care a murit, în 1759, marele compozitor. Măi, măi, să fie
chiar așa, zic, și fiorul horror revine în liniștea coridorului, și-mi
aduc aminte cum ne spunea nouă Păciură-bacsi, crîsnicul bisericii, cum s-a
întors baba Ersilia după moarte, seara, la căsuța pe care i-a dat-o spre
folosință regimul democrat-popular. Moș Păciură ne-a povestit cum domnul
inginer, care a mai trăit cîțiva ani buni după ce baba pierise, auzea
seara cum bodogănea stafia babei prin tîrnațul căsuței situată nu departe
de aceea a fostului ei stăpîn și cum acesta, chiar dacă susținea că
asemenea lucruri sînt povești pentru prunci necopți, n-a mai rezistat și
si-a luat bastonul și a pornit într-o seară, șontîc-șontîc, spre casa
bîntuită și s-a postat chiar în fața tîrnațului și a murmurat :
Ersilio, tu ești? Așa a bîiguit domnul inginer Șișu și se pare că i-ar fi
spus că de-acu gata, aceea nu mai era casa ei chiar dacă o primise ea de
la regimul popular. Hai, du-te de unde-ai venit, i-a spus domnul inginer
și baba l-a ascultat că n-a mai dat pe acolo, s-a liniștit după cele ce
le-a auzit ea de la bătrînul ei dușman.
Ceva
o fi cu casele astea bîntuite, zic eu țintuit de ușoară spaimă, îmi salt
rucsacul în spate și nu mă încumet să plec, nu mă pot despărți de liniștea
apăsătoare a coridorului, de tăcerea în care aștept parcă să aud
bodogănituri, trosnete, scîrțîitul scării. O fi ceva, dacă și aici se
întîmplă asemenea lucruri, în plină civilizație, murmur și intru în cele
din urmă în studiou, nu e nimeni, pustiu, camera cea mare e curată și
învăluită în penumbră, afară, dincolo de geamuri și de stucaturi se agită
mesteacănul uriaș din curtea casei vecine; dinspre pădurile din spatele
castelului se năpusteste peste cercevele geamurilor, prin gangurile vechi,
un vînt năprasnic, cu stropi mărunți și rare fulguiri de lapoviță. Să nu
scoți cîinele din casă, zice o veche expresie românească despre asemenea
dezlănțuiri vrăjmășești ale vremii. Mă proptesc cu ochii în priveliștea de
dincolo de sticla geamului, adaug fără sens un fel de completare germană:
nici măcar să-l scoți la o plimbare cît de mică pe aleile astea asfaltate
din pădure, nici măcar asta nu poți, bîigui, în timp ce lapăd, cu un ușor
oftat, povara rucsacului pe canapeaua extensibilă din dreptul ușii.
Privesc atent în jurul meu, nu e nimeni, repet și pe urmă pricep amuzat
absurdul constatării: în fond, chiar așa, cine ai vrea tu să fie aici?
Pe chip îmi alunecă un zîmbet aiuritor, mai ai puțin și o să ajungi ca
bătrînii care vorbesc singuri, îmi spun amuzat. Desfac proviziile din
rucsac, le așez care în frigider, care altfel și altundeva, adică pe
rafturile unui mic dulap de bucătărie. Mă mai învîrt de cîteva ori prin
pustietatea odăii, mai mult așa ca să am ce face, pe urmă mă prăbușesc pe
scaunul ergonomic, stau așa prostit de liniște, de pustiul zilelor
începutului de an: ehe, au curs rîuri de șampanie și au explodat minunate
artificii pe sub Poarta din Berlin, pe la New York și poate că și la Radna,
precis că și acolo au băut șampanie și au avut bețe cu tuburi colorate din
carton și le-au dat foc, le-au încălzit la lumina brichetei pînă au pornit
să sîsîie, să pocnescă, să azvîrle în bezna nopții mii de steluțe, precis
și ei au făcut treburi de-astea. Pornesc calculatorul, apăs pe conturul
unui receptor din acela pentru telefon din care pornesc raze care se tot
lungesc, și-mi semnalează că mă conectez la internet: Nu am fost siguri
dacă prezența unei fantome va putea atrage sau, dimpotrivă, goni
eventualii clienți a declarat Martin Egglestone, unul dintre cei care
strîng fonduri pentru societatea care dorește să transforme casa lui
Handel în muzeu, începînd cu luna noiembrie. Dar avînd în vedere cîte
obiecte prețioase se află în casă am ajuns la concluzia că ar fi mai bine
să scăpăm de această stafie.
Bravo, zic, înțeleaptă hotărîre, așa și trebuie, nu poți trăi cu
asemenea pacoste pe cap, asta e clar, murmur înfricoșat și pe cînd stau
așa, deodată mi se arată Ucunuțu, scutură din cap dezamăgit, nu se
așteptase el ca tocmai eu, copil cu școală, să cred în asemenea prostii
băbești. Ei, tu ești, zic, și el dă din cap și mă scrutează cu o privire
tare ironică.
Nu
înțeleg de ce crezi tu în poveștile astea cu fantome, nu e nimic niciunde,
dacă vrei, și dacă n-ai altceva mai bun de făcut, vino și stai noaptea
unde vrei tu, la o criptă, la o ruină oricare și o să vezi că nu e nimic,
poți sta toată noaptea, cîte nopți vrei, și tot nu se va întîmpla nimic,
prostii
Dau din mînă:
Taci
puțin, zic, ascultă, zic, și liniștea se lasă din nou groasă ca o pătură
din aceea albastră pe care o aveam noi în armată, cu număr de inventar în
colț ca să nu fie sustrasă de unii sau de alții, mai ales de la ageamii
era ea luată, de la recruții cei tîmpiți, băiețeii care se plimbau în
primele zile anapoda peste tot, prin baie și prin coridoarele
comandamentului trupelor de grăniceri de parcă ar fi fost ei prin tabără,
nu în armată.
Prostii, zice Ucu iritat de vorbele mele, tu știi prea bine că n-am făcut
armată, ce-mi tot vii cu poveștile astea. Ridic mîna în liniștea camerei:
Ascultă, zic, nu ți se pare că se aude ceva pe coridor?
Vîntul, puiule, vîntu, tu nu vezi ce vreme e afară, să nu scoți cîinele
din casă.
Asta
așa e, încuviințez și adaug degrabă completarea nemțească pe care eu am
scornit-o, privesc spre profilul de abur și de ceață al lui Ucu și spun
vorbele scornite de mine: nici măcar să-l scoți la o plimbare cît de mică
pe aleile astea asfaltate din pădure, nici măcar asta nu poți. Mă
privește uluit, își aprinde o țigară:
Ești
singur, de-asta îți vin tot felul de idei, văd că e pustiu aici mai a
dracu ca la noi acasă, pe Memorandului 14, acolo cel puțin chiar că nu e
nimeni, îmi spune și mă privește cu maliția aceea a lui, pe care o avea el
atunci cînd se pregătea să-ți spună una care să te ardă la ficați: știu
cum te plimbi pe străzi singur-cuc, mergi la Stadtbücherei, toată toamna
ai mers pe acolo și nu ai avut cu cine schimba și tu o vorbă, nu e de
mirare
Dau din mînă:
Lasă
asta, nu intră în discuție, ascultă mai bine ce am găsit eu aici, cum
spune domnul constantin goagea în 23. 12.1998 la: Fantomele pe care le
cunoaștem au ceva comun cu ceața, cu fumul sau cu aburul. Ele sînt locuite
de ceață; interiorul este unul de ceață. O fantomă este spectrul cuiva
dintr-o altă dimensiune, ca o imagine delicată a acestei persoane care se
găsește pe alte coordonate de existență. Spectralitatea unei fantome se
manifestă în sfidarea ei asupra gravitației.
Nu
mă pricep la prostiile astea ale tale, eu zic să fim serioși, toată
problema ta e că ești singur și de-asta îți vin idei de-astea cu ceața, cu
fumul sau cu aburul.
Nu e
așa, zic, nu e chiar așa, ascultă ce spune domnul constantin goagea:
Pentru a vorbi despre subtilitatea unei asemenea forme de existență este
nevoie să te raportezi la o materie la fel de rarefiată așa cum este cea a
ceței sau a aburilor, a fumului. Ca să înțelegi aceste forme subtile de
materie trebuie să le relevi natura fizică rarefiată și duală: fum, ceață,
aburi sînt la limita materialității, pentru că au o greutate neglijabilă
în raport cu celelalte elemente ale lumii materiale, au dimensiuni
imprecise aflate într-un continuu dinamic, forme cu un grad mult prea mare
de complexitate pentru a putea fi descrise prin geometrii euclidiene.
Ucu mă
ascultă trist, enervat, răutăcios, cu fața căzută.
Prostii, prostii, nu e nimic, nimic, poți să aștepți cît vrei, oriunde
vrei tu, în oricare casă părăsită, între cele mai a dracu ruine, în cele
mai bătrîne cimitire și o să vezi că nu e nimic, numai viața e peste tot,
primăvara sînt păsări prin pomi iar iarna e ca acu, ce altceva ai vrea să
fie, îți aduci aminte cînd mai beam noi și făceam chef cu Duma, și cu
domnu Dolofan, mecanicul auto, moșul, îl știi, și cu Demeter, colonelul
de la Miliția județeană Timiș, și venea la noi popa Aurel, grasu, pe care
l-am poreclit Hegel, popa Hegel, că tot făcea el pe filosofu, îți aduci
aminte că și atunci le tot spuneam eu că nu mai e nimic, trăiești cît
trăiești, bei, mănînci la chefuri, mergi cu femeile la amor și pe urmă
gata, mori și vin alții și trăiesc și ei cît trăiesc și tot așa, îți aduci
aminte cum ne îmbătam și-i cîntam lui Mama Leone, vecina de la gară, mama
bețivanului ăluia de Giorgione, adică George, ți-l aduci aminte, era
șchiop și la cincizeci de ani arăta mai bătrîn ca Mama Leone, și cîntam
noi acolo cîntarea aceea cu la mulți ani cu zile senine și fericite să vă
dea viața tot ce doriți, și popa Hegel protesta, zicea că trebuie să
spunem să vă dea Domnul tot ce doriți și atunci l-am încolțit pe popă și
i-am spus că eu de la viață aștept ce ar fi de așteptat, că doar asta e,
altceva nu-i, și atîta m-am ținut de capul lui și l-am îmbătat pe popă că
spre dimineața era cui, abia bolborosea popa printre pahare și castraveți
murați, mi-a mărturisit cu ochii încețoșați de atîta bere cîtă a turnat în
el, mi-a spus:
Nu
știu, Fănele, dacă o mai fi ceva pe lumea ailaltă, așa mi-a spus popa
Hegel și eu l-am bătut pe umăr și i-am spus:
Bea,
popo, că aici e și iadu și raiu.
Liniște grozavă pe coridoare. Mă ridic de pe scaunul ergonomic, închid
computerul, apăs pe Sleep, mă proțăpesc la geam, afară se întețește
ninsoarea, viscolul, se lasă întunericul prin cameră, îmi fac o cafea,
aprind o țigară. Se poate să aibă dreptate Ucunuțu, poate n-o fi nimic,
numai astea, imaginile astea, dar și ele, e drept că se duc și ele. Acum
le văd într-adevăr, iată, în curtea casei din Memorandului, după ce s-a
prăpădit Ucunuț și tușichii, s-a adunat un morman consistent de vechituri
evacuate de prin camere. Am vîndut mobilele, am vîndut fotoliile în care
Ucu rezolva integrame și citea Magazinul. Zidarii repară pereții bolnavi
de igrasie, vecinul Macek caută prin colțurile camerei, prin grămezile
inevitabile de gunoi, găsește într-un plic roșu pentru hîrtie fotografică
AGFA poze alb-negru cu perechi în pielea goală în poziții dintre cele mai
revoluționare. Ia te uită, hi, hi, hi, ce de fotografii avea unchiul
dumneavoastră, dom profesor, zice, în timp ce eu taman duceam în
pivnița-atelier sculele foto ale Ucunuțului: aparatul rusesc de mărit,
tăvițele rusești, cleștii pentru apucat hîrtia umedă, becul roșu. Se adună
să vadă pozele nerușinat și zidarul Vasile, și zidarul Ion-cu-mustață, și
zidarul Ioji din cartierul Freidorf, chicotesc cu toții bărbătește și se
holbează necuviincios la trupul alb al unei domnișoare tare cu bun simț
care stă cu picioarele larg desfăcute și își prezintă cu smerenie pubisul,
răsturnată pe o cergă din Banat. Îi privesc și mă prefac surprins, ia te
uită ce plăceri avea unchiu, murmur și pe dată mi se arată duminica la
vremea prînzului, după moartea lui tușichi, cum venea Ucu la noi,
întotdeauna duminica, la vremea prînzului, să luăm masa împreună și se
prezenta în felul următor pe cînd dădea colțul de pe strada Aron Pumnul la
noi pe Cozia: un palton foarte serios avea, o pălărie și ea serioasă și,
desigur, neagră la coloare ca și paltonul, foarte manierat mi se adresa de
parcă nu ne-am fi știut de două decenii, de parcă prin moartea lui tușichi
ceva exterior și oarecum straniu ar fi intervenit în relațiile noastre, un
fel de stinghereală rușinată, ca și cum te-ar fi prins careva făcînd un
lucru față de care te-ai angajat prin mii de declarații, cum ar fi să fie
asta cu fumatul, că te-ai lăsat definitiv, adică, și deodată aprinzi o
țigară și nimeni nu îndrăznește să-ți amintească toată demagogia rispită
degeaba. Stăteam la mine în camera din față și ascultam muzică de pe
discuri Electrecord cu Cristian Vasile din Bucureștiul de odinioară.
Distinsul cîntăreț melancoliza în următoarele versuri:
Unde stai, pe ce străduță?
Spune-mi, unde te-ai mutat?
Poate-n noua ta căsuță
Va
mai fi vreo cămăruță
Pentru mine de-nchiriat.
Sunetul era ușurel hîrșîit din cauza acului de la picup și al discului.
Noi fumam țigarete L&M și beam diferite tării, Ucunuțu povestea cum e
treaba cu singurătatea lui după moartea lui tușichi care a fost să fie în
urmă cu o lună, două, înainte de Anul Nou al ultimului an cu prefixul 19.
Văzută
dintr-o parte, dimineața sau seara, pe sub holul cu lampadare, statuia de
sub bolta castelului chiar pare așa ceva, adică o statuie părăsită în
frigul iernii; ba mai mult chiar, de la distanță pare un om, cineva care
încearcă să facă ceva, să-și lege șireturile la pantofi. Numai că, dacă te
apropii, cum aseară s-a apropiat protagonistul nostru, domnul Ucunuț, să
vezi cum e, așadar dacă treci pe sub bolțile cu chiorchini din ghips și
alte daraveri acoperite de praf înghețat, steme ducale cu figuri bărboase
de soldați, pe lîngă niște butoaie de bere plasate nepotrivit dedesubtul
scărilor, așadar dacă treci pe acolo asemenea lui, ajungi în fața a ceea
ce ai socotit că ar putea fi o statuie aruncată din neglijență, din
nepăsare, din nepricepere, sub arcade, te apropii și ce vezi, păcatele
noastre, că statuia nu e statuie, nu mai e așa ceva, a fost cîndva, acum e
aproape o bucata de piatră, un glob mare din piatră (ăsta a rămas aproape
intact) pe care stă ceva de nerecunoscut, mutilat, fără chip, cu un ciot
al mîinilor, unul întins înspre în afară, altul aplecat spre glob, doar
parte din trunchiul statuii a mai rămas, din faldurile unei togi, a ceva
greu de identificat, te uiți asemenea lui Ucunuț, din spatele lui te uiți,
din imediata lui apropiere și-ți spui:
Oare
cine, haia mamii lor, să fii distrus în asemenea hal statuia asta; așa îți
spui, nu departe de cele cîteva butoaie cu bere, pe sub pavajul cu piatră,
pe sub ciorchini, halebarde, figuri de soldați morocănoși, prăfuiți, și
îți pare că deodată iarna a trecut, e seară de duminică, după o zi în care
castelul și împrejurimile au fost asaltate de mulțime de turiști,
parkingurile din liziera pădurii au fost pline, restaurantul cu grădina de
vară a funcționat la capacitate maximă, pe scările cele baroce perechi de
tineri stau la soare.
Acum,
chiar acum, aici, pe sub bolțile castelului e seară, nu mai e aproape
nimeni; pe colina din față, pe pajiște sau pe băncile de piatră, doar
cîțiva întîrziați, și e seară și privim statua, și lîngă Schloss e un
stejar enorm.
Datează probabil din vremea cînd s-a construit castelul, îți spune herr
Uku și tu privești la vorba lui grupul statuar mutilat. Se poate,
adaugă herr, ca statuia să fii fost distrusă de bombardamentele din vremea
războiului al doilea.
Ce-o
fi, ce-o păți, nu mă paște prea tare grija !
E
dreptul dumneavoastră, zice U.
Care
haia mamii ei a fost să fie istoria acestei mutilări?
Domnul meu, misterele Castelului Solitude sînt multe și în tot cazul nu
vom putea noi să le dăm de capăt.
Asta
chiar că așa e. Spre exemplu, dumneata multă vreme ai fost convins că jos
în vale e Stuttgart-ul pînă ți-a spus cineva, nu mai știu cine anume, că
nu-i așa, și că, de fapt, ceea ce se vede în depărtare, în fiecare seară
și în fiecare noapte, este Ludwisburg.
Un
orășel, haia mamii ei de treabă, mai mărunțel !
E
frumos și nu e chiar mic, domnilor. Mergi acolo cu S-Bahn-ul, mergi mai
multe stații, ieși din Stuttgart, treci printre mari platforme
industriale; în S-Bahn urcă muncitori, lume de toate felurile, și pentru o
clipă ai impresia că ești în motorul de la Radna-Arad care duce și el
muncitorii la fabrici, la combinatul Tudor Vladimirescu, la uzina de
vagoane.
Acolo unde ai lucrat mătăluță pe cînd nu erai protagonistul paginilor de
față, cîtă vreme ai fost în vacanță în clasa a XI-a de liceu. Ai lucrat la
ceva înfiorător de greu cu Iani Abfalter, cu alți colegi de clasă,
descărcați vagoane cu dulapi din lemn pentru fabrică. Grea muncă,
istovitoare, erați terminați, hutu-i, seara, la ora 23, cînd se termina
schimbul doi, sau la ora 16 cînd îl isprăveați pe cel de peste zi. Abia vă
trăgeați picioarele în sala de dușuri. Așa a fost pe atunci, în acele
vremuri istorice, ai lucrat, haia mamii ei de treabă, 3 săptămîni cît să
strîngi bani ca să mergeți la mare și să stați la Mamaia Sat.
Dacă-mi dați voie, era un complex de restaurante cu specific regional,
fiecare județ avea acolo un birt al lui, cam așa cum sînt prin Stuttgart,
birturi italienești, chinezești, vietnameze, mexicane, croate.
Genau, vorba neamțului. Așa era la Mamaia Sat, voi vă țineați pe lîngă
restaurantul arădean, îi zicea Căsuța Arădeană. Un prieten de-al vostru
era acolo chelner, avea o cameră a lui vraiște, foarte dezordonată, acolo
făceați voi chefuri, de dormit aveați o căsuță pentru personalul auxiliar
al restaurantului; desigur că ați plătit ceva șefului de unitate: ați
plătit ceva că nu erați acolo pe daiboji.
Mai
făceam mici servicii, bunăoară cumpăram de la autoservire coniac și alte
băuturi pentru bar.
Erați dați dracu, tinerețea se descurcă peste tot, nu-i ca amorțeala de
la cincizeci de ani. Prietenul chelner vă spunea ce băuturi să luați și
acelea erau apoi vîndute pe șest: era simplu; parcă știa cineva că în loc
să vindeți băutură din pivnița unității o vindeați pe a voastră, și
încasați diferența, și cu banii cîștigați mai trăgeați cîte un chef în
camera prietenului vostru cu diferite curve tinere și frumoase, doritoare
să stea și ele cît mai mult pe litoral și care se pretau, tocmai de aceea,
la distracții dintre cele mai avangardiste: poștă, adică sex în grup,
făceați voi acolo pe musică Phoenix și Janis Joaplin și cine se mai
nimerea, spre exemplu Boby Solo.
Fapte de demult, istorie, spune Ucu în timp ce privește statuia
dezmembrată.
(fragment
de roman) |