Visul lui Elpenor
P r
e z e n t a r e
Dacă
n-ar fi fost anacronismul imposibil de înlăturat, aș fi propus cititorului
scrierea de față drept traducere imaginară din Jorge Luis Borges.
Poate o paralipomenă ceea ce a rămas pe dinafară din volumul
său întitulat Ficciones. Din păcate însă motivul, de loc lipsit de
importanță în scrierea mea, al revoluției noastre din decembrie Ž89
a situat un astfel de patronaj înafara limitelor posibilului. Veneratul
meu autor murise în 1986. Libertatea de creație și ficționalul își au și
ele limitele lor naturale. Și totuși, scrierea este atât de contaminată
de lecturile mele din autorul amintit încât mă simt de-a dreptul constrâns
de marele respect ce-l am față de actul scrierii de a reaminti câteva
gânduri, în marea lor majoritate preluate de la alții, despre acest gen de
scriere, traducerea imaginară.
Se
spune că spiritul operei model ar prezida la creația noii opere asemeni
unui geniu al locului, ceea ce caracterizează traducerea imaginară fiind
nu atât sugestia unei alte paternități artistice, sau dependența de o
anumită personalitate, cât mai degrabă impresia unui puternic sentiment al
culturii. Livrescul nu este mai prejos decât firescul, spun apărătorii
acestui gen literar, pentru că imitația culturii are aceeași valoare ca și
imitația naturii. Nu modelul imitat ci cantitatea de artificiu, de
elaborare, încorporat în actul mimetic determină valoarea unei opere.
Epigonismul e un perpetuu, inevitabil narcisism al culturii. Mai spun
unii că opera absolut originlă și-ar exclude nu numai predecesorii dar și
urmașii; ar fi inimitabilă. Și-o ultimă frază ca o auto-amenințare și în
același timp avertizare a cititorului: Epigonii fără har falsifică
imaginea noastră despre viața ulterioară a marilor opere. (Așa va să
zică? Bine! ) Scrierea de față nu este o traducere imaginară; și
doar în parte ficțiune.
Viena, la 25 mai 2003
ELPENOR a avut
două vocații: prima l-a făcut erou al revoluției, a doua în schimb i-a
fost fatală: s-a sinucis în primăvara lui Ž92, la scurt timp deci, după
evenimentul ce părea că îl consacrase în vocația sa de revoluționar. Nici
nu se vindecase de-a binelea de pe urma celor două gloanțe primite în
abdomen din partea forțelor de represiune în timpul învălmășelii din Piața
Libertății, acolo la colțul Librăriei noastre faimoase, vizavi de hotelul
Continental. Moartea lui a provocat desigur consternare printre prieteni
și în cercurile care-l cunoșteau. Foarte puțini, aș spune chiar că nimeni
nu ar fi putut prevedea o astfel de întorsătură a biogafiei lui. Și asta
fiindcă aproape nimeni n-a știut de a doua vocație a sa, cea de poet. N-a
vrut să o destăinuie lumii. O cultiva din timpuri imemoriale, în tainița
cea mai ascunsă a gândului său, sub forma unui singur poem eroic, inspirat
din mitolgie, din antichitatea glorioasă, din poetul poeților, din Homer.
De-aici își luase și pseudonimul, singurul indiciu pentru anturajul său,
al unei vieți interioare pline de labirintice meandre. Îi plăcea foarte
mult să recite versurile altora, dar niciodată pe-ale lui era dotat cu
un oarecare, nu deosebit, talent de actor. Chiar dacă nu era foarte
talentat, în schimb era capabil de un entuziasm debordant; îl și numeam,
de câte ori îl pomeneam în discuții, tânărul entuziast. Făcusem
cunoștință cu el cândva pe la sfârșitul anilor șaptezeci, sau în vara lui
Ž80, cu ocazia unei reprezentații teatrale, date de mine la un cenaclu,
sau într-un club, nu mai rețin bine. Îi plăcuse foarte mult spectacolul
meu, moment din care mă trata cu un respect ce se cuvenea doar unui
maestru. Pe-atunci era încă elev, în penultimul, sau ultimul an de liceu.
L-am pierdut apoi pentru un timp din vedere. Viața pur și simplu, cu toate
complicațiile ei; plecarea mea din țară și celelalte. L-am reîntâlnit la
Budapesta, cu puțin înaintea tragicului deznodământ. Nu mi se păruse
schimbat. Se bucurase foarte mult că mă vede și-am petrecut vreo două-trei
ore împreună, stând de povești într-o cafenea nu departe de teatrul la
care fuseseră invitați să dea un spectacol. Devenise între timp actor
adevărat, vreau să spun, cu studii la institut. Poate că mă înșel, sau
uitarea mea încearcă să stilizeze realitate de atunci în sensul gândului
meu de acum, dar parcă la un moment dat venise vorba, nu mai știu cum, și
de Homer. Ceea ce țin minte cu precizie e faptul că i-am recitat versurile
unei inscripții dintr-o emblemă de prin secolul șaisprezece. Suna cam așa:
Homere pisse, et maint homme souhaite/Saouller sa soif, boyuant de son
urine/Pour te montrer, que jamais bon Poete/Tu ne seras, sans gouster sa
doctrine. ( Homer se deșertă și nenumărați oameni doresc să-și
astâmpere setea cu urina lui; pentru a-ți arăta că nicicând nu vei fi bun
poet fără a gusta principiile lui.) Din partea mea se vroia a fi desigur o
glumă. Formulările lui din acea clipă deveniră confuze. Nu mai reușeam
să-l urmez pe calea metaforelor din ce în ce mai criptice și a tot felul
de aluzii autoreferențiale, presărate cu gânduri ce dădeau totuși o
puternică impresie a unei construcții coerente în întregul ei, dar din
care ți se dezvăluia doar câte un detaliu nesemnificativ, ca de pildă o
clanță, sau o cornișă, vreun capitel eclectic, vreo frescă distrusă de
lavă. L-a pomenit și pe Luigi Pirandello, critizând propunerea sa
artistică în locul tragediei. Umorismul, cică umorismul, ce-i umorismul?
Repeta el la nesfârșit. Distracția? Asta e soluția? Umorul? Nu dragule,
rolul artei nu e să distreze ci să stimuleze la rândul ei creativitatea.
Tu știi doar! Oare ce este mai important decât dezvoltarea propriei
conștiințe? Conștientizarea și în fine reflectarea,...da, da, raza
reflectată trebuie să fie atât de pătrunzătoare încât să stârnească focul
în alte conștiințe dispuse să primească raza. Dacă aceasta nu se întâmplă
viața își pierde orice valoare, transformându-se într-o rătăcire, sau un
joculeț al destinului, subordonat haosului.( Accentuase cuvântul
joculeț, de aceea îl accentuez și eu.) Or asta înseamnă nimicirea
conștiinței, a reflectării, a evoluției, a realității. Da, distracția
invocă haosul. Să fim înțeleși, râsul dionisiac e altceva. El își are
sursa într-o conștiință superioară, la care foarte puțini au acces. El
este rezervat unui mănunchi de conștiințe, al căror drum e presărat de
cele mai cumplite încercări ale vieții. În fața lor capitulează moartea.
Eu vorbesc de râsul acela ritual de omorâre a morții, nu de râsul idiot,
sau rânjetul dobitoc al plăcerilor trupului,... A mai spus ceva și despre
plâns și despre lacrimile ce udă pământul fertilizându-l. Lacrima e
sămânța vieții, izbucnea el uneori din șirul gândurilor sale
contorsionate. Eu nu apucam să-mi exprim nici un gând și nici să le
comentez pe ale lui. Unele propoziții reveneau în chip obsesiv, aproape
mașinal pe buzele lui. Râsul e foc,...râsul e foc puricator. Ce e
catharsis-ul? Și răspundea numaidecât fără ezitări și fără să-mi lase
nici o clipă de respir. Purificarea prin apă și foc! Dar jocul cu focul e
periculos. Mă-nțelegi, j o c u l e p e r i c u l o s ! Uneori mă și
scutura ușor să înțeleg mai bine cele ce-mi spunea. Era la fel de
entuziast ca pe vremuri. Cam asta e tot ce-mi amintesc din discuția
noastră, sau mai bine zis, din monologul lui. Spre sfârșitul întrevederii
noastre torentul de cuvinte se mai domoli. Mai re-țin mărturisirea făcută
aproape printre lacrimi: Am o puternică dorință de-a muri pentru a-mi
răscumpăra greșeala. Am vrut, bineînțeles, curios ca tot omul, să aflu ce
fel de complexe de vinovăție îl chinuie. Dar nu mi-a răspuns la întrebare.
Ne-am despărțit, după ce i-am repetat de nu mai știu câte ori, la
insistențele lui că ne vom întâlni din nou ziua următoare înainte de
plecarea lor acasă.
N-a
venit la întâlnire, ci a trimis o colegă din trupă, o actriță, cu
însărcinarea de a-mi înmâna un plic; fără vreo explicație, fără nici o
justificare. Am desfăcut acolo pe loc plicul, uitând de tot restul; până
și de fermecătoarea mesageră. Era un text, în parte dactilografiat, în
parte scris de mâna, un poem, mai mult în proză, dar având și părți destul
de lungi versificate:
V I
S U L L U I E L P E N O R
Pe o
fițuică însoțitoare scrisese mai mult scrijelise cu o pastă aproape
uscată cele ce urmează: L-am ucis pe Ulise fiindcă n-am avut
încotro si-acum va trebui negreșit să-mi plătesc fapta. Voi bea urina lui
Homer. Nici n-ai bănui cât poate fi de albastră. E din cauza vechimii
desigur. Am cumpărat-o într-o fiolă de la un student grec, la târgul din
Negreni, cu mulți ani în urmă. (Ar trebui să amintesc aici, până nu
uit, că și-a pus capăt zilelor trăgând o dușcă zdravănă de verde de paris.)
Toată după-amiaza și seara acelei zile, până noaptea târziu am petrecut-o
citind poemul lui Elpenor despre Elpenor. Unele părți le-am citit chiar de
mai multe ori. Până azi n-am reușit să descopăr ce anume mă putuse captiva
în așa măsură. Cred că a fost totuși ciudățenia lui. O atmosferă bizară,
imposibil de conceptualizat, ceva ce s-ar putea descrie evantual în
termenii unei posibile, dar încă neformulate poetici neodadaiste. O
poetică paradoxală. Sau să fi fost naivitatea funciară a lui Elpenor?
( Pentru a face distincție între poetul Elpenor și Elpenor-eroul poemului
său, voi scrie numele celui dintâi cu litere îngroșate.) Unele părți
depășeau granițele naivității; erau de-a dreptul idioate. Cum se face
totuși că mi-au rămas întipărite în memorie? Toată încrederea ce-o
avusesem în capacitatea selectivă a memoriei mele a fost pusă la grea
încercare de cazul Elpenor.
O,
rază de soare, ca azi luminoasă/ Nicicând strălucit-ai deasupra noastră,/
Tu, ochi auriu al zorilor zilei,/ Ah, iată deasupra insulei Circei/ Abia
răsărit-ai și pus-ai pe geană,... Erau versurile de început, aluzie
desigur la faptul că spectacolele de tragedie la greci începeau în zorii
zilei. Poemul îmbrăca haină dramatică; semăna oarecum, în stil cu
Ispitirea Sfântului Anton a lui Flaubert. Îmi amintesc la fel de viu și
de șocurile electrice cu care m-au scuturat unele formulări caraghioase,
penibile, total deplasate, nici nu știu cum să le numesc; la un moment dat
printre lamentările și tribulațiile lui Elpenor ca erou ce ar avea și el
dreptul la gloria faptelor, se putea citi următoarea propoziție: Fiecare
soldat are în raniță bastonul de mareșal, după care toarnă de-a dreptul
benzină peste foc zicând de-ar fi zis-o numai, dar a și scris-o oare
domn UBU n-a fost și el doar caporal ca atâțea alții, înainte de-a ajunge
rege?. Era o nebunie. Ar fi trebuit de bună seamă să uit cât se poate de
repede totul. Nu mă îndoiesc că se întâmpla așa, de n-ar fi urmat la scurt
timp sinuciderea. Moartea lui a fost pentru mine începutul unui lung și
dificil parcurs de reconsiderare a întâlnirii din Budapesta. Până la urmă
am început să scriu această cum să-i spun: relatare, analiză, cercetare,
eseu, povestire ? Sigur că ambiția mea a fost aceea de a dezlega enigma
morții lui Elpenor. Sau dacă nu a o dezlega, cel puțin a încerca
să-i găsesc o explicație, o interpretare, să formulez o ipoteză. Asupra
reușitei nu mă pot exprima în nici un fel. Neîndoielnic e faptul că
scriind m-am adâncit în labirintul gândurilor sale, retrăind oarecum
însăși drama poetului, aceea a căutării unui sens în ciudata moarte a lui
Elpenor, eroul epopeii. A dorit, poate să extragă și o învățătură, ca pe
vremuri, în epoca marilor eroi tragici. Lucrul acesta, după cum vom vedea,
nu i-a reușit. A și căutat într-un loc greșit: în toată istoria
literaturii nu vom găsi nici un erou tragic inspirat din Odiseea lui Homer
cel puțin după cunoștințele mele și aș fi foarte îndatorat cititorului
dacă m-ar putea contrazice. Elpenor a încercat să ne contrazică.
Dar
cine a fost Elpenor? Ce putem afla despre el din istoria literaturii ? Nu
prea multe.
(Poetul Al Dohi, prietenul meu din adolescență a scris cândva prin Ž93 sau
Ž94 un poem destul de lung întitulat Visul lui Elpenor. Răspunsese
astfel comenzii de artă pe care i-o făcusem cu puțin timp după moartea
lui Elpenor; poate dintr-un impuls subconștient pentru a afla cum
se reflectă sintagma aceasta în conștiința unui alt poet.)
Singurul exemplul pe care-l am la îndemână este Goethe. Da, marele Goethe.
Aici nu mai e vorba de nici-un vis. Despre ce este vorba ? Greu de spus. E
doar un fragment de dramă, primul act și trei scene din al doilea.
Personajele în ordinea înșiruirii propuse de autor sunt: Antiope, Lycus,
Elpenor, Evadne, Polymetis, Tineri și Fecioare. Îmi este necunoscută sursa
de inspirație pentru personajele și intriga piesei. Presupun însă că e
închipuirea lui Goethe. Nu știm nimic nici despre locul acțiunii.. În
prima scenă asistăm la pregătirile unui mare festin, un ospăț în cinstea
lui Elpenor, prințul-adolescent, ajuns în pragul vârstei majore. Evadne,
servitoarea lui devotată nu i se adresează decât cu mein Prinz. Elpenor
îi arată fericit darul primit de la cea pe care cu atâta drag o numește
mamă. Se referă la Antiope, principesa acelui ținut inexistent. Mama
adoptivă îi dăruise un arc și o tolbă plină cu săgeți; acel arc și acea
tolbă cărora le dăduse mereu târcoale în copilărie. Evadne încearcă să-i
explice înalta semnificație a darului principesei, în cuvinte care ar fi
dat și unui scriitor (din zilele noastre) bătaie de cap să le găsească, în
gura unei guvernante goetheene fiind însă lucrul cel mai firesc cu
putință. Mare este arcul și greu de încordat. Nu reușești încă./ Ich werd
es schon! răspunde încrezător Elpenor.Așa gândește și buna ta mamă. Și
dacă se-ncrede că vei putea cu putere bărbătească să-ncorzi întinsul arc,
e pentru că speră, spre ținte demne săgețile-ți să tragă. Elpenor urmează
să părăseacă palatul Antiopei pentru a se întoarce la tatăl său. Presupun
că e Lycus, personaj absent în fragmentul realizat. Conversația lor pare
interminabilă. Cititorul nu știu dacă și spectatorul este recompensat
totuși prin nenumăratele perle sapiențiale presărate pe parcurs. Vreau
numaidecât să împlinesc fapte de seamă exclamă la un moment dat
Elpenor, anticipând parcă ipostaza sa din Visul poetului clujean. So
will ich eilen rühmliches zu tun ! declarase alteul său romantic. Vor
face apoi o scurtă rememorare de despărțire. Evadne și Elpenor. Își vor
aminti de lungile seri invernale, petrecute în fața focului. Evadne îi
povestea despre eroii timpurilor de demult. O, de-aș fi cel despre
care vorbește gândea Elpenor o nouă anticipare. În scena următoare
conversația lui continuă având-o ca parteneră pe Antiope, mama adoptivă.
Și e mult mai lungă, dar și mai substanțială. Aflăm o sumedenie de lucruri
importante pentru desfășurarea ulterioară niciodată scrisă, deci
virtuală a piesei. Aflăm de pildă împrejurările adoptării lui Elpenor.
Ne întoarcem prin povestire în tinerețea Antiopei. Avusese un băiat doar
cu puțin mai în vârstă decât Elpenor. Prăbușită în adâncă suferință după
pierderea soțului căzut în luptă, se hotărește la sfaturile și
insistențele mamei s-o viziteze, cu băiatul. (Goethe refuză să-i pronunțe
numele, cunoscând desigur regula care spune că nu trebuie să pomenești
într-o piesă personaje care nu apar pe scenă.) În timpul călătoriei cad
într-o ambuscadă și vor fi aproape toți măcelăriți de tâlhari. Fiul îi
este smuls din mână. Nu aflăm dacă a murit. Într-o scenă ulterioară regina
își exprimă totuși un gând de speranță. Rămasă și văduvă și fără copil,
viața nu o mai interesează, deși e foarte curtată. Printre pretendenți e
și Lycus. Antiope îi mărturisește lui Elpenor fără nici o reținere că nu
l-a iubit nicicând pe tatăl lui, dar i-a apreciat întotdeauna
înțelepciunea. Cu ocazia vizitelor ei la Lycus îl descoperă pe Elpenor.
După cum ne este descris pare să fi fost farmecul copilăriei în persoană.
Cu greu, dar reușește totuși să-l convingă pe tată să-i lase spre creștere
copilul. Nu reiese de niciunde, dar se poate presupune că, dintr-un motiv
sau altul, El-penor își pierduse mama. Spre sfârșitul întrevederii lor de
despărțire, Antiope îi cere printr-un discurs înfocat să jure că îi va
urmări pe ucigașii fiului ei până la capătul deșertului și-n cele mai
ascunse cotloane ale pământului, dar nu numai pe ei, ci și pe urmașii lor,
copii și nepoții lor, pentru a stinge sămânța lor stricată; răzbunând
astfel suferința ei de-o viață. Elpenor e puțin șocat de această
dezvăluire a urii în sufletul ființei dragi, protectoare. Liberă a fost
inima mea de ură până acum....Tu aprinzi în mine un foc ce nu l-am
cunoscut. Îi promite totul în fața altarului. Urmează o scenă
reconfortantă prin scurtimea ei în sfârșit se și întâmplă ceva pe scenă,
nu numai se vorbește. Antiope se retrage pentru câteva momente într-o
anume incintă a palatului unde va efectua un ritual de purificare; apoi
venind lângă Elpenor îi mulțumește că i-a luat cumplita povară a urii.
Și-aici dialogul abundă de sentențe: ...doch überwiegt das Leben alles
wenn die Liebe in seiner Schale liegt. Sau să suferim durerile
viitorului în viitor, fericire să-ți fie noua zi din viață.
Al
doilea act debutează prin monologul unui personaj ce poartă amprenta
marilor trădători și intriganți shakespearieni. E poate ceva mai confuz,
mai nehotărât, mai împiedicat, cum s-ar zice pe la noi.. Ne dă de înțeles
c-ar ști ceva despre crima aceea de demult. După întâlnirea cu Elpenor,
Polymetis, trimisul tatălui său, își contină firul gândului într-un al
doilea monolog, de data aceasta formulând mai limpede intriga dramei: se
pare că însuși Lycus, tatăl lui Elpenor a fost implicat în uciderea
fiului Antiopei. Altceva nu mai putem afla despre Elpenor.
Motivul pentru care am relatat întregul conținut al fragmentului de dramă
scris de Goethe n-a fost unul literar. Ci faptul de viață. Surprinzătoarea
asemănare a conținutului cu biografia lui Elpenor. Scăzând
elementele dramatizării romantice, moartea în luptă a soțului, uciderea
fiului, intrigile lui Polymetis și ale lui Lycus toate celelalte, cu
transformarea prozaică de rigoare, se potrivesc în chip de-a dreptul
înspăimântător cu cele trăite de poet în copilăria sa. Rămăsese orfan de
mamă la vârsta de doi ani. Peste câțiva ani tatăl, mereu pe drumuri din
cauza serviciului, îi încredințează creșterea unei foarte bune prietene.
Aceasta își pierduse soțul și copilul de trei ani într-un accident
rutier, ea fiind la volan. Nu s-a căsătorit cu tatăl poetului, deși poate
că depășiseră, uneori, în puținele ocazii când era acasă, stadiul unei
prietenii. Își păstraseră amândoi locuințele, altminteri nu foarte departe
una de alta, undeva în cartierul Grigorescu. Elpenor locuise mai
tot timpul la ea. Abia într-un târziu, la vârsta adolescenței se mută în
locuința tatălui, dar revine de multe ori la mama adoptivă. Vorba vine, de
fapt nu legalisaseră niciodată acest raport. Prea multe detalii despre
viața lui n-am reușit să aflu nici de la el nici de la alții. Ajutorul
celor din urmă îl solicitasem desigur după moartea lui. Dar încercarea mea
de interpretare a vieții și morții lui Elpenor se bazează în primul
rând pe acel poem citit atunci, la Budapesta. Citit o singură dată. Da!
Din păcate am uitat manuscrisul în camera de hotel. Și după două luni,
când s-a produs tragicul eveniment fusese deja prea târziu să-l caut. Până
în prezent n-am reușit să dau, oriunde aș fi întrebat, pe la prietenii
lui, de existența unui alt exemplar. Cred că fusese singurul și îl arătase
cuiva pentru prima oară atunci. Mie. Acest fapt e o legătură de nedesfăcut.
Dar să
mă întorc la Elpenor, la cel din epopee. Ce spune Homer despre el ? Câteva
cuvinte; într-un poem de nu mai știu câte mii de versuri. E tare zgârcit
cu el. Și ce cuvinte! De loc măgulitoare:
...Așa vorbii și-i înduplecai, dar nici de-aici nu i-am luat pe toți, că
unul dintre ei, tînărul Elpenor, nici prea viteaz, nici prea întreg la
minte, amețit de vin se răznise de ceilalți, umblând după răcoare, și
adormise pe acoperișul casei. Trezit deodată de larma plecării noastre,
uitând unde era, în loc să coboare pe scară, căzu de sus de-și rupse
gâtul, și sufletul lui coborâ în adâncuri.
Atât! Doar atât? Unde e bogăția de sentimente? Unde frământarea romantică?
Unde luminosul viitor promis de Goethe în proiectul său ? Atât să-i fi
fost prescris de destin lui mein Prinz?
Cu
întrebări debutează și Visul lui Elpenor. Care sunt alternativele
vieții, se întreabă el. Să se consacre faptelor de arme, să se dedice
științelor, sau dragostei unei femei frumoase? Să se consacre mai bine
poeziei ? (Sic!) Ar vrea să-și cunoască soarta. Să afle care îi este
menirea în viață. La început va întreba Sinele, urmând exemplul lui
Socrate. Dar daimonul său, acea voce interioară, nu vrea să-i răspundă.
Tace. Pe cine să întrebe? Cui să i se adreseze? Pe cine să consulte?
Oracolul? Care oracol? Cel din Delphi? Dar e foarte departe acum. (Să nu
uităm că se află pe insula Circei.) Mai amintește câteva oracole am
numărat vreo treizeci oracolul lui Jupiter din Amon, al lui Mercur din
Patras, al lui Serapis, al lui Orfeu și mai știu eu câte altele.
Înșiruirile se țin lanț pe toată întinderea poemului, dându-i o notă
burlescă, derutantă. Nu se poate spune însă dacă e intenționată. Te
trezești uneori, când ți-e lumea mai dragă, atacat din toate părțile de
ironie caustică, batjocură, parodie, autoironie și grotesc. Cred că luase
foarte în serios sfatul ce i-l dădusem, cândva pe la începuturile relației
noastre, să-l citească pe Rabelais. Și nu știu dacă a făcut bine. Rabelais
și Poezia !? Hm,... Imediat după șirul locurilor geografice ale oracolelor
din antichitate, urmează cel al formelor de divinație, manteia:
chiromanția, alectriomanția, piromanția, ș.a.m.d. După nesfârșite
argumentări pro și contra se decide pentru oneiromanție. Va întreba
visele. Doar avea timp cât voia pentru visare. Din acest moment poemul
prezintă sub forma secvențelor teatrale, ciclul viselor lui Elpenor,
reunite în mod generic într-un singur, mare vis. Ce-i spune oracolul?
Deja prima consultare e o confruntare. I se spune că soarta i-a
prescris un rol de erou mediocru, rolul unui personaj episodic, într-o
mare epopee a întoarcerii acasă. Nu-i vine să creadă. Visele
sunt minciuni! Toate! Și se dezlănțuie într-un monolog inspirat din cel
rostit de Mercutio, despre Mab, regina viselor. Zilele i-au fost otrăvite.
Nu și nu! Nu poate accepta gândul mediocrității sale. Se simte înșelat.
Cum rămâne cu promisiunea Adolescenței ? Îi spusese că va deveni un erou
de prim rang. Adolescența apare în vis personificată într-o fată, sau mai
mult femeie travestită în fată, costumată în arlechin, petice colorate
alternând cu decupaje în haină. E pe jumătate goală. Chicotește
provocatoare. La reproșurile lui e nepăsătoare. A fost trădat. E un
nedreptățit al sorții. Dar nu va ceda! E ferm hotărât să lupte împotriva
răului. (Ca orice mare erou de tragedie). Ce să facă ? Cui să ceară un
sfat ? Va trebuie să urce în Olimp urcare prezentată de poet ca o
excursie la cabana Vlădeasa, practicată de obicei în momentele sale de
criză, după cum am reușit să aflu de la soția lui. Zeii cei mari nu-l bagă
în seamă. Ce să vrea la curtea zeilor un erou mediocru? Singurul la care
găsește ascultare e Momos, măscăriciul lor. (Momos în elină înseamnă
dispreț, glumă, batjocură. Era zeul ironiei, al zeflemelei și al bârfei.
În Teogonia lui Hesiod e fiul Nopții Erebos.) Vorba lui e bâzâit de
muscă de gunoi, are nas de satir, spinare dublă, fața acră, căutăturea rea
și mină și mai rea, ochii mai scîrboși decât ai unui medic, ne spune
poetul, citând pur și simplu cuvintele lui Balthasar Gracian din al său Criticon.
Citatele sufocă de-a dreptul poemul. Momos îl sfătuiește să îndeplinească
și el, după exemplul lui Heracle, douăsprezece munci. Din când în când
apare pe scena poemului Corul; clasicul Cor, comentînd evenimentele,
faptele lui Elpenor, sau livrându-ne câte-o lungă tiradă de critică
literară în stilul cel mai sec imaginabil. Și din nou sentențe, maxime,
interminabile citate. Vanitatea e sufletul faptelor, e răsuflarea
virtuții. Nu e adiere mai înmiresmată și mai dătătoare de viață decât
Faima, care încurajează atât sufletul cât și trupul. Nici o lucrare nu
poate ieși perfectă fără un dram de vanitate, după cum nici nu poate fi
dusă la bun sfârșit fără atenția aplauzelor. Astfel și în chip asemănător
comentează Corul dorințele și calea aleasă de Elpenor. Trebuie subliniat
încă o dată că tot ce se întâmplă, toate evenimentele trăite de erou sunt
doar în vis, visare în somn și visare trează, în acea nesfârșită
trândăveală în care au căzut călătorii de când se află pe insula Circei.
Visele lui s-ar putea ordona în câteva categorii de bază: unele sunt
născute din dorințele lui: altele dimpotrivă din frustrările lui. Apoi
sunt cele născute din teamă. Uneori are chiar viziuni: de pildă își vede
propria apoteoză înălțare la cer și metamorfozarea sa într-o stea, mai
bine zis o constelație. Norul stelar Elpenor, precizează poetul. Visează
cucerirea lumii și triumfuri amețitoare, doar pentru munci mai simple de
genul acelora săvârșite de alții nu-i vine nici o idee. Trebuie să cauți
în mit tezaurul de fapte îl îndeamnă Corul, comentând după aceea cam așa,
în stilul unui istoriograf de teatru: Miturile constituie suma cunoașterii
utile. O existență individuală devine și se menține pe deplin umană,
responsabilă, semnificativă doar în măsura în care se inspiră din acest
rezervor de acte deja îndeplinite și de gânduri deja formulate. Dar ei,
Elpenor&Elpenor ar vrea să dea de ceva nou ca și călătorul lui
Baudelaire. Muncile propuse sunt aberante, un talmeș-balmeș halucinant, o
țesătură burlescă din surse literare și bulevardiene. Unele munci par
inspirate din Guinness-ul recordurilor mondiale. Momos însuși îl critică
și-și bate joc de el, uneori foarte dur,. Peste unele părți, țin minte că
am sărit, la lectură. Adăugând la acest fapt și uitarea, îmi vine greu
acum să fac o descriere amănunțită a muncilor lui Elpenor. Face și o
călătorie în cer pe un cal de lemn, nu mai știu dacă era calul troian sau
cel din Don Quijote, sau o compilație a celor două motive. Consiliul
Zeilor îi propune o coborâre în Infern toate ordinele și înștiințările
zeilor îi sunt mijlocite de Momos. Se și întreabă uneori revoltat de ce nu
vine la el Hermes. Refuză să coboare la morți. El visează viață eternă,
sau măcar o glorie nepieritoare. Dar o voce sâcâitoare, a nu știe cui, îi
repetă în surdină că nu are nici un sens efortul său fiindcă oricum
destinul lui e să fie un erou mediocru. Întreabă iar oracolul. Vrea să
știe tot adevărul: a cui este vocea. Mai e și Umbra Uriașă ce apare
deseori, luându-i lumina. Multe din munci i-au fost zădărnicite. Din cauza
Umbrei. Trebuia să bâjbâie prin întuneric. Corul, ce joacă și rolul
oracolului, se eschivează la început, dar el insistă, consecvent ca un
adevărat erou. Pentru asta Corul îl laudă și-l compară cu Oedip, după care
îi dezvăluie identitatea vocii: e Ulise, conducătorul lor. Și Umbra este a
lui. Descoperirea e șocantă. Va voi să afle apoi titlul epopei în care vor
fi cuprinse faptele lui. Corul i-l spune. Care sunt cuvintele
pecetluitoare ale destinului meu, întreabă el în continuare. Le va
afla. De-aici evenimentele se precipită. Starea lui a atins pragul
nebuniei. Poetul se pare că-l va și trece. Cum, tocmai Ulise, cel slujit
de el ca de un cățel ? Cel în care și-a pus toate speranțele ? Tocmai el
să spună așa ceva ? Să-l numească nătâng și fricos, pe el care și.ar fi
dat și viața pentru binele lui. Asta e prea de tot. E o nedreptate fără
precedent în istorie, crede Elpenor. E un moment crucial în viața lui. Nu
vrea să-l mai urmeze. Nu vrea să se mai întoarcă acasă. Refuză să joace
de-acum încolo rolul de servitor al gloriei lui. Va pune sub semnul
întrebării toate valorile reprezentate de Ulise. În fond cine este
marele Ulise? Un om fără inimă, fără sentimente, incapabil să vadă
altceva decît folosul imediat al colectivității, dar inuman tocmai
fiindcă este atât de stăpânit. Nici o ieșire nici o tulburare! Un monstru
oribil. Simbolul Rațiunii! intervine Corul într-o atitudine deja
ambiguă, accentuată tot mai mult în pasajele următoare. El a fost acela
care i-a sfătuit pe greci să construiască un cal de lemn și să nu-i dea
lui Aiax armele lui Achile, sau să-l părăsească pe Filoclet pe o insulă
pustie și câte și mai câte, fapte, în fond, toate mârșave! Cică insuflate
de rațiune. Magia Rațiunii ? Magia Burgheză! răspunde categoric Elpenor:
și calul troian talismanul ei. Cică are un scop bine precizat, vrea să ne
ducă pe toți acasă!? Dar de ce trebuie să ne întoarcem acasă ? Pentru
gloria lui viitoare ? Numai tonții vor mereu acasă, acasă, la fusta
nevestei și la capre. El vrea să rămână în lumea cea mare! E însetat de
evenimente. Pe insula Circei nu se mai întâmplă de multă vreme ceva demn
de a fi cuprins într-o epopee. Aici pare să-l critice chiar pe Homer,
autorul nesuferit, care-i consacră doar acele cuvinte jignitoare. Vrea
de-acum să părăsească nu numai insula ci și băltoaca nenorocită în care se
bălăcesc deja de zece ani, Mediterana; Elpenor vrea să iasă în largul
Oceanului, să plutească spre Insula Nemuritorilor. O, de-aș putea ajunge
măcar un erou tragicoftează cei doi elpenori. Ticăloasa voce îi replică
mereu: ...nici prea viteaz, nici prea întreg la minte. Acum știe! Ulise
e arborele care umbrește faptele lui. E din ce în ce mai convins că
trebuie să taie acest arbore. În următorul vis îl vedem sfătuindu-se cu un
personaj de tragedie, Clitemnestra, răzbunătoarea notorie. Vrea și el să
se răzbune. Pentru toate așteptările înșelate. Clitemnestra îi sugerează
să se deghizeze în Penelopa și astfel să iasă în întâmpinarea lui Ulise.
Secvența e caraghioasă. Elpenor va proceda după sfatul ei dar Ulise care
nici în vis nu-și dezminte viclenia, dând cu ochii de soața sa tocmai pe
insula Circei, devine neîncrezător în identitatea ei și o întreabă simplu
cine ești?. Elpenor, surprins de neașteptata întrebare îi răspunde că e
Clitemnestra. Visul se destramă. Sunt așa de multe încercări de a-l ucide
încât nu mai țin minte cum anume îi reușete până la urmă. În scena finală
îl vedem pe Elpenor în fața oglinzii ( conștiinței sale ), asistat
de Cor. Sau era într-un labirint de oglinzi ? Nu mai știu. E sfâșiat de
remușcări pentru uciderea în vis a lui Ulise. Nu reușește să se disculpe
prin argumentul dorinței de afirmare a valorii individuale separată de
aceea a colectivității. După cum se vede nu i-a reușit această separare.
Se trezește în el simțul răspunderii pentru faptele săvârșite. Desigur
toate virtuale, visate. În această stare invocă duhul lui Ulise pentru a-i
cere să depună mărturie în favoarea nevinovăției sale. Parcă ar avea
totuși o bănuială că nu e totul decât un vis. Transformat pe parcurs
într-un coșmar.Atunci aude vocea lui Ulise chemându-și ortacii pentru a
pleca mai departe, spre casă. Răspunde fericit și sărind în sus aleargă în
direcția vocii care îl cheamă. Astel își împlinește destinul.
I n
t e r p r e t a r e a a u t o r u l u i
Elpenor își vede
eroul ca pe un nou Prometeu, unul ce dezvăluie lumii adevărata natură a
lui Ulise și distruge falsul tablou pictat de Homer, orbul. L-a ales
pentru împlinirea propriului proces de individuație: desprinderea din
turma ce paște la umbra marelui erou. Cred c-ar fi putut ajunge un erou
tragic dacă reușea să distingă visul de realitate. Așa rămâne unul
tragi-comic, sau nici măcar atât. Datorită asumării identității cu eroul
s-ar putea acorda poetului aceeași caracterizare. Dar numai la o privire
superficială.
Faptul
că a săvârșit o greșeală este evident și-aici nu mă refer la sinucidere
ca păcat din punctul de vedere creștin. O parte substanțială a greșelii e
ambiția, cel puțin absurdă, de-a schimba destinul unui personaj literar,
dispărut din opera literară înainte de-a fi reușit cu adevărat să apară.
Elpenor ar vrea să descifreze în acest paradox (al vieții?) un sens
tragic. Un altul decât cel clasic. În mintea lui are loc însă o
inversiune, o răsturnare sau o substituire. Binomul în care se produce
inversiunea sau substituirea este cel compus din realitate și
virtualitate. Văzut obiectiv Elpenor sau/și Elpenor
este nevinovat, subiectiv însă e un criminal. Este exact reversul
situației în care se află Oedip, adevăratul erou tragic. El caută adevărul
și-l găsește în realitate. Dar ce caută Elpenor? Poate ieșirea
dintr-o realitate, în care omul e considerat de om o construcție eronată,
faulty construction - după cum scrie filozoful Günther Anders - în locul
lui fiind idealizate modernele sale creații, aparatele; platonism
industrial. Reproducția, eterna substituire a produselor garantează
imortalitatea obiectelor. În fața ei unicitatea trecătoare a omului nu mai
are azi nici o valoare. Nici un obiect nu mai poate acum avea pretenția
de-a fi unic, individual. Aceasta devine valabil treptat și pentru om.
Poetul crede c-ar fi în căutarea sa însăși, în căutarea Sinelui, dar
trăiește de fapt foarte moderna autotranscendere, îndepărtarea tot mai
mare de Sine. În această stare revolta e naturală. La fel și
auto-siluirea, masochismul ușor de descifrat în actul obțiunii sale
creatoare. Eu cred că visul și moartea lui Elpenor&Elpenor exprimă
tragedia Omului Imposibil, omul zilelor noastre.
Nu mă
îndoiesc că există nenumărate alte interpretări posibile ale acestei
întâmplări; să le facă, dacă vor, alții. |