Stelian Vasilescu
Deși
anunțată de multele și îndelungatele lui suferințe, despărțirea de Stelian
Vasilescu este greu de acceptat de numeroșii săi prieteni, de toți cei
obișnuiți să-l știe prezent și implicat în mai toate evenimentele
culturale locale, și nu numai locale. Teleormăneanul acesta naturalizat
bihorean și-a iubit locurile de adopție cum puțini au fost în stare să o
facă. Îl întâlneai peste tot unde se întâmpla ceva cu implicații
culturale, măcar ca spectator, dacă nu chiar ca organizator. În același
timp, bătea țara în lung și-n lat pentru a fi de față la tot felul de
festivaluri teatrale, folclorice, de poezie etc. devenind un fel de
ambasador al Bihorului la toate asemenea reuniuni. Figura sa donquijotescă
atrăgea atenția și era reținută peste tot încât, călcându-i pe urme și
spunând de unde vii sau unde lucrezi, erai imediat chestionat: A, sunteți
coleg cu Stelian Vasilescu?, ca apoi să asculți o întâmplare în care
fusese implicat: ba cum a dat peste cap palmaresul unui festival cu
premiile dinainte stabilite, ba de o polemică cu vreo autoritate locală
ancorată încă în concepții deja depășite etc. Infatigabil și fără
astâmpăr, aborda cele mai diverse domenii critica de teatru (care a
rămas domeniul predilect), istorie, etnografie, dramaturgie ș.a. poate
nu întotdeauna cu autoritatea veritabilului specialist, dar, în fiecare
caz, cu pasiune surprinzătoare. Titlurile cărților sale (că a mai avut și
dorința ca tot ce scria să strângă apoi între coperte de carte) stau
mărturie: Nunta în Bihor (monografie etno-folclorică), Cred în teatru
(interviuri cu importante personalități din lumea teatrului), Publiciști,
precursori ai Marii Uniri (studii și portrete), piesele de teatru scurt Bălcescu,
sol de pace, Iancu, Domnul Moților, Eminescu la Viena, apoi Calvarul
Bihorului (carte-document despre persecuțiile la care au fost supuși
românii bihoreni în perioada decembrie 1918-aprilie 1919), edițiile din
publicistica lui Iosif Vulcan, Teodor Neș, Onisifor Ghibu. Ceea ce își
dorea să fie lucrarea sa capitală, Oameni din Bihor, 1940-2000, dicționar
sentimental, unde îl continuă într-un fel pe Teodor Neș) a rămas
neterminată, apărând antum doar primul volum. Controversabilă din multe
puncte de vedere, lucrarea are în primul rând meritul de a cataloga toate
valorile culturale și științifice pe care Bihorul le-a dat în această
perioadă.
Întinsă
pe durata a peste o jumătate de secol, activitatea lui Stelian Vasilescu
are trei etape distincte. prima ar fi cea de redactor la Crișana
(1049-1953), poziție de pe care conducea și cenaclul literar al orașului.
Cu generozitatea-i recunoscută, ne încuraja să scriem, publicându-ne
modestele încercări în pagini de ziar. Făceam parte dintr-o echipă cu
D.R.Popescu, Mircea Bradu, Gheorghe Grigurcu, Teofil Bălaș, dar mai ales
Doina Sălăjan, o voce extrem de promițătoare a poeziei românești, din
păcate prea repede ieșită din peisaj. Înaintea noastră se bucuraseră de
același regim Aurel Covaci, Dorin Iancu și alții. A doua etapă importantă
a fost cea de secretar literar al nou-înființatei secții române a
Teatrului de Stat (1955-1965), marcată de o activitate laborioasă. Era în
legătură permanentă cu toți dramaturgii și traducătorii importanți din
țară, ceea ce explică marele număr de premiere absolute realizate pe
atunci la Oradea. În fine, etapa Familia (1965-1988) a fost și cea
mai rodnică. Din postul de secretar general de redacție, a fost cel care a
asigurat regularitatea în apariție și, în mare măsură, legăturile cu
celelalte reviste de profil. În această perioadă și-a publicat cărțile, a
găsit timp să scrie și la alte reviste, a fost prezent (cum spuneam) la
incredibil de multe evenimente culturale din intreaga țară.
Ne va
fi greu să ne obișnuim cu gândul absenței definitive a lui Stelian
Vasilescu, dar avem sumedenie de motive să ne aducem aminte de el tot
timpul.
Dumitru
CHIRILĂ |