Cioran și filosofia căderii
Despre
Cioran s-a vorbit mult și în multe feluri, niciodată însă deajuns despre
ipostaza sa filosofică. N-a fost, e drept, un filosof sistematic și nici
ușor încadrabil într-o paradigmă sistematică, dar a fost, desigur, un
filosof în măsura în care a activat un anumit mod de asumare rațională a
lumii și a devenirii umanului.
Cioran filosof?
Glumind, l-am putea considera chiar mai mult decît filosof, pentru că s-a
interesat nu doar de lume, de viață, de om și de condiția lui, dar a
trecut și dincolo de frontierele existării, dincolo de cercul care
închide ființele într-o comunitate de interese și speranțe (Tratat..
p.36). Și cum dincolo de existență n-a găsit o altă existență corelată,
anexată, în pandant sau în prelungirea celei date ci neantul, vidul,
haosul neintrat în forme, cum dincolo de viață a văzut că stăpînește
moartea, iar dincolo de lume, divinul, nu i-a mai rămas decît să se ocupe
de toate acestea. Gluma a căpătat valoare de paradigmă cu deschidere spre
tragic.
De
asta spun, este greu să-l asociezi unor construcții filosofice impozante,
să-i depistezi eventualele contaminări cu doctrinele filosofice cunoscute.
Greu mai ales din cauza numeroaselor halte doctrinare prin care-a
staționat în anii formării sale intelectuale, cînd a străbătut, spre
mirarea lui Noica, nu doar marile bulevarde ale filosofiei, dar și
străduțele laterale. Am citit toată filosofia proastă germană, avea să
recunoască mai tîrziu, deși nu trebuie trasă concluzia că i-a neglijat pe
cei mari, consacrați. Dispunea, oricum, de un depozitar doctrinar
impresionant și nu trebuie să ne surprindă că în fulgerările sale de gînd
regăsim și cîte ceva din însemnele traseului parcurs.
A fost
asociat cu Socrate și Diogene, cu Marc Aureliu și Pascal, cu moraliștii
francezi și cu romantismul german și mulți îl consideră încurcat prin
firele ce provin de la Schopenhaurer și Nietzsche, cei doi maître a
penser pe care i-a ținut aproape și cu care s-a aflat într-o stenică
potrivire metafizică. Schopanhaurer, mai ales i-a furnizat principiul
individuației principium individuationis care l-a ajutat să treacă
peste momentul biblic al Facerii și să sară direct în actul Căderii.
Cioran face din individuație big-bang-ul intrării haosului în diferențiere
și-n cronologia diferențierii, logica începutului și curgerii firii. Nu
mai are nevoie să apeleze la transcedență pentru pornirea orologiului, ci,
cel mult, pentru fixarea minutarelor pe cadranul curgerii ontice, pentru
intrarea în timp, în istorie și-n facticitatea conștiinței. Pentru Cioran,
devenirea umanului nu începe cu Geneza, ci cu Căderea, cu păcatul și
pedeapsa dobîndirii de conștiință. Ideea Păcatului Originar, mărturisea în
dialogul cu Branka Bozavac De Comte, e capitală, căci, în pofida
creștinismului și a sfinților, chiar de la începutul său în om a plesnit
ceva (Convorbiri... p.265).
Cioran
nu pare interesat de intervalul biblic cuprins între Facere și Cădere,
cînd omul viețuia într-o inocență primordială și era incapabil să
diferențieze binele de rău. Emancipîndu-se însă de ignoranța prescrisă
prin actul Genezei, conștiința a devenit încărcată, vinovată și-a
trebuit să gîndească la un alt început, cel al construcției Edenului
terestru. Conștiința a devenit vinovată și-a trebuit să dea seama pentru
aceasta. Suntem vinovați de a fi conspirat în nesfîrșita noastră durere
împotriva purității inițiale a vieții (Cartea amăgirilor, p.109).
Păcatul metafizic în care am căzut prin încălcarea interdicției divine
ne-a deposedat de cheia paradisului și ne-a abandonat suferinței,
singurătății și spaimei.
Odată
căzut în referențialul terestru, omului nu-i mai rămîn decît două
posibilități: să-și asume noua sa condiție sublunară sub forma insurgenței
prometeice și să spere într-o reconstrucție a confortului paradisiac cu
mijloace terestre, sau să-și răscumpere vinovăția prin asumarea
păcatului și a suferinței din perspectiva misticii și sfințeniei.
Bineînțeles că amîndouă alternativele i se păreau niște deturnări de la
condiția inițială a filosofiei.
În
căutarea sensului inițial al filosofiei.
Cioran a fost un filosof de o coloratură aparte dacă avem în vedere furia
cu care, asemenea lui Schopenhaurer și Nietzsche, se oțăra la filosofiile
de sistem, la speculațiile desfășurate extensiv și impersonal. Distingea,
încă din Amurgul gîndurilor (1940), două tipuri de filosofi: cei ce
gîndesc asupra ideilor și cei ce gîndeau asupra lor însiși. (...) Pentru
un filosof obiectiv, numai ideile au biografie; pentru unul subiectiv
numai autobiografia are idei. Ești predestinat să trăiești în preajma
categoriilor sau în preajma ta. În felul ultim, filosofia este meditația
practică a nefericirii (p. 53). Spre dezolarea lui Cioran, exact acest
fel ultim de a fi al filosofiei a fost nesocotit în evoluția ei
post-socratică.
Cioran
reproșează filosofiei moderne pierderea sensului din vechime, cînd se
practica în grădini, în piețe sau la cine știe ce margine de mare (Idem,
p.36). Ea și-a pierdut oralitatea și peripatetismul de odinioară și s-a
transformat într-o activitate de cabinet și de producție livrescă. În
locul filosofiei libere, izvorîtă din mirare sinceră, din nevoia omului de
a-și lămuri condiția și destinul în lume, au apărut filosofiile oficiale,
de catedră, de sistem, de stat. În frica ei de ratare, înțelepciunea
și-a luat ca măsură de reușită producția de lucrări, numărul de volume
scrise, cantitatea de hîrtie caligrafiată, fapt ce nu se întîmpla în
vremurile de demult cînd fulgerările de gînd se consemnau în fragmente
simptomatice și colocviale.
Se-nțelege că opțiunea lui Cioran merge spre recuperarea condiției de
început a filosofiei, cînd spiritul nu era scindat într-o conștiință a
generalului și individualului, în sensibilitate și intelect, ci reprezenta
o unitate nefisurată și putea recompune o lume care, vorba poetului, gîndea
în basme și vorbea în poezii.
Dorința sa era îndreptată spre regăsirea spiritului originar al
filosofiei, care se exprima prin simboluri, care înțelegea miticul și
magicul și scria povestea lumii de demult. Voia să restaureze autoritatea
Logosului pre-socratic, neîndepărtat de lucruri și nescindat în ipostaze
oratorice, rapsodice și sofistice.
Desigur, era la curent cu filosofia modernă, îi aprecia sporul de
problematică luat în procesare epistemologică, dar era convins că oricîte
cîștiguri și-ar trece în cont, acestea nu compensează pierderile de
substanță subiectivă, absența infuziei de viață, de sensibilitate și de
temperament din vechea filosofie. Cea contemporană i se părea obosită,
fandosită, uscată.
De
la ospățul filosofilor lipsesc mai multe bucate.
Mai exact, lipsesc acele meniuri care altă dată făceau parte, obligatoriu,
din dieta iubitorilor de înțelepciune și care între timp s-a pierdut.
S-a
pierdut temperatura subiectivă, starea de neliniște personală și
exercițiul trăirii înfiorate, care nu se mai regăsesc în filosofiile
elaborate sistemic și fără măsură. Prin felul cum adjudecau arderile,
convulsiile și disperările din ființă, cei vechi reușeau mai bine să
treacă destinul uman în formele gînditului și să confere experienței de
viață un rang de problemă subiectivă și universală. Era vremea cînd
filosofia izvora din ființă, se impregna de neliniștile ei și se revărsa
în formele unui lirism simptomatic și fragmentar. În cetățile grecești
filosofia se-nvață fără nici o convenție, dar se și trăia ceea ce
se-nvăța.
Către
o asemenea filosofie năzuia Cioran. O filosofie care să recupereze
lirismul inițial, să escaveze prin străfundurile ființei, să-și asume
dieta viețuirii ca pe o zbatere a spiritului. Filosofia nu se predă decît
în agora, într-o grădină sau acasă. Catedra e mormîntul filosofului,
moartea oricărei gîndiri vii, catedra e spiritul în doliu (Neajunsul...
p. 137). Expresia filosofică trebuie să fie corelatul unei stări
individuale, unei stări de spirit, cum îi plăcea să precizeze ori de cîte
ori i se oferea prilejul. Pentru aceasta însă, pentru trecerea în idee, în
gînd a stărilor din ființă, trebuiesc coborîte toate treptele unui iad
lăuntric. Dacă n-ai ajuns încă cenușă, atunci poți face filosofie lirică,
adică o filosofie în care ideea are rădăcini organice ca și poezia (Pe
culmile...p.61).
Și-a
pierdut, de asemenea, oralitatea, spontaneitatea, neutralitatea deplină
față de convenții, de prejudecăți și de tot ceea ce poate stînjeni libera
manifestare a gîndului. Alta era situația în vremea presocraticilor, cînd
lumea ideilor era mai intim legată de lucruri, de viață și nu se subordona
vreunui principiu de ordine, de sens, de intenționalitate. Se filosofa
dintr-o nevoie lăuntrică, ființială, organică, nicidecum dintr-un calcul
meschin, rece, uscat, virusat de intenții ascunse. Menirea discuțiilor
filosofice era de a pune viața și destinul uman în problemă, de a da
expresie simțămintelor, de a trece extractul momentelor de simțire în
Logos printr-o panoramare egocentrică, ridicată la rang de problemă
subiectivă și universală. Bineînțeles că fiind vorba de momente și nu de
întregul diluviu de viață, dialogul nu putea căpăta o expresie fluidică,
de havuz lăsat deschis, ci una frîntă, fragmentară, apoftegmatică. Încă nu
apăruse cel ce putea pretinde că le știe pe toate, să confiște dialogul.
Totul se desfășura într-o competiție a elocvenței și-ntr-o oralitate
deplină și nimeni nu se înspăimînta de perspectiva ratării. Mulțumiți de
ce știau și de cît știau, cei vechi, presocraticii îndeosebi, își așteptau
convivii la răspîntiile cetății purtîndu-și inutilitatea ca pe o
comoară. Niciodată istoria nu s-a împiedicat în vorbele lor risipite în
vînt și-n uitare și n-au contat prea mult în ansamblul recunoașterii
bibliofile. S-au irosit în oralitate și-n scînteieri geniale, dar
netranspuse în opere capitale. Prototipul modern pentru această tipologie
de gînditori i se părea Petre Țuțea singurul geniu adevărat pe care
l-am întîlnit vreodată. Nenumărate vorbe de duh dispărute pentru
totdeauna, cum să dai o idee despre verva și despre nebunia lui? (Caiete
I, p.270).
Cu
aceste bucate lipsă de pe masă, ospățul de azi al filosofilor i se părea
steril și cu multe prefabricate, improvizații. Tehnologia limbajului, o
anumită complexitate a exprimării a suprimat seva de idei, i-a diluat
substanța și adevărata menire. Dintre toate imposturile, spunea într-o
notație din aprilie 1967, cea mai rea este impostura limbajului, fiindcă e
cel mai greu de sesizat de către troglodiții vremii noastre. Trebuie spus
că Heidegger a deschis calea și că un filosof dacă vrea să aibă experiența
ostracizării, dacă vrea să trăiască în filosofia sa respectiva
finitudine, n-are decît să respingă jargonul și să folosească limbajul
curent, de bun simț. Automat se face gol în jurul lui (Caiete II, p.
214).
Mai
sesiza, dar tot legat de tehnologizarea excesivă a limbajului filosofic,
absența subiectivității din problematica speculațiilor moderne,
profunzimea suspectă, refugiul în preajma unor idei anemice,
neliniștea impersonală și totala neutralitate cu care s-a tot încărcat
în timp problematica filosofică. Istoria filosofiei este istoria
devitalizării ei, a deturnării de la noimele vechi, consacrate, așa cum
fusese statornicite de demult, și le ascultase cu luare-aminte la
cursurile lui Nae Ionescu. Viața, trăirea a-ncetat să mai constituie
fundamentul sistemelor elaborate de gîndire. Nu începem să trăim cu
adevărat decît acolo unde se sfîrsește filosofia, pe ruinele ei, cînd am
înțeles teribila-i nimicnicie, și că zadarnic am recurs la ea, căci nu
este de nici un ajutor (Tratat... p.78).
Așa
stînd lucrurile, Cioran ar fi putut iniția un proiect de reconstrucție a
filosofiei, dar n-o face, pentru că nu-i convins că se mai poate face
filosofie originală decît pornind de la știință, de acolo de unde apare
ceva nou. O asemenea filosofie este, desigur, originală, dar în același
timp ea nu prezintă nici un interes (G. Liiceanu, Itinerariile...p.81).
În plus, nu-i deloc încredințat că filosofia trebuie reformată, revizuită,
ci numai restaurată, reașezată pe vechile ei temelii și în vechea ei
condiție, cînd putea să dea seama de om și de lume, de ființa existării
dar și de exercițiul subiectiv al procesării ei epistemice.
Filosofia într-o perspectivă orientată de la centru către margine.
Proclamînd nevoia
filosofiei de a reveni în vechile ei noime epistemice, Cioran nu putea să
nu ia în considerație criticile ce se aduceau rațiunii, presupusa
precaritate a resurselor ei în fundamentarea unui demers unitar despre
lume. Ceva, totuși, se schimbase. Suspectată de neputință și impostură,
decăzută din funcțiile ei demiurgice, rațiunea nu mai putea furniza
mijloacele prin care lumea să poată fi adusă în vadurile aceluiaș canal
colector dătător de seamă. Cum ar fi făcut-o cînd lumea însăși se înfățișa
pluralizat și era resorbită diferențiat în cadrele intuitive ale
subiectivității?
Nu
există un univers, spunea Nae Ionescu într-un articol din 1921, dar, cu
siguranță, o repeta adesea și în cursurile sale universitare; există
atîtea universuri cîți oameni sunt (Neliniștea metafizică, p.
105). Nu știm dacă la mijloc a fost influiența profesorului bucureștean,
dar, oricum Cioran privește lumea în ipostaza ei subiectivizată, universul
ca pe un substitut al Eului cu care consubstanțializează, de fapt, ca pe
un complex de Eu-ri.
Putea
fi mulțumit. Găsise formula prin care să frîngă elanul spiritului de a se
umfla-n pene și de a țopăi cu nerușinare prin saga metafizicii. Găsise
soluția, atît de mult căutată de Nietzsche, de a introduce în filosofie
tensiunile din artere, febra fiziologică și drama glandelor. Găsise, în
sfîrșit, cheia prin care actul filosofării se putea infuza cu lirism,
putea să resoarbă cîte ceva din ființa umanului și putea depăși presupusa
prudență, chiar neutralitate, față de condiția viețuirii autentice și
implicate. Din această perspectivă, a universului subiectivizat, nu se mai
putea face decît o filosofie temperamentală, o filosofie cu stil
derivată din aceeași circulație sanguină ca și poezia.
Condiția post-paradisiacă a omului nu este deloc de invidiat; el
pendulează între sentimentul că este totul și evidența că nu este nimic
(Neajunsul...p.183). Căzut în timp, în lume și-n individuație, el trebuie
să navigheze între cer și pămînt, între tot și nimic, între agonie și
extaz, să se amăgească și să se închircească sub povara celor trei S-uri
(spaima, suferința și singurătatea). După ce-a mușcat din fructul
cunoașterii, nu i-a mai rămas decît să se zbată în perimetrul cercului
strîmt în care a fost ostracizat, să-și asume pedeapsa divină și să spere
într-o optimizare a dialogului său cu noul referențial, marcat de
cauzalitate și determinații.
Ideea
omului ca ființă împrejmuită, măsurînd un teritoriu bine circumscris, este
veche. La noi, Eminescu o proiecta într-o perspectivă a norocului
(norocul vă petrece), dar Cioran nu-i deloc convins de oportunitatea
acestei alăturări. Nu norocul gratifică ontologia cercului strămt, ci
blestemul, nenorocul, sila și dezgustul. E drept, rațiunea îl ajută să
proceseze realul, să se ratașeze în firea și rînduiala noului areal, dar
nu-i poate asigura fericirea. Vinovată sau nu, conștiința își croiește un
drum de la centru către periferie, poate atinge chiar linia despărțitoare
marginea mai îndepărtată, dar nu poate ieși din încercuire și din
precaritățile imediatului unde totul te rănește. Zguduit de tot felul de
pasiuni, de dorințe, de instincte, de porniri nechibzuite către faptă,
omul cioranian rămîne un surghiunit nefericit, un captiv al imanenței cu
privirea ațintită spre zarea de dincolo de marginea circumferinței.
Senzația de vulnerabilitate și de insecuritate care îl copleșește este
urmarea ubicuității realului, a lumii individuate, care-i hărțuiește
necontenit fiziologia simțurilor și-i determină toate manifestările de
viață. Prins în cleștele a două propensii contrapunctice a impulsiunilor
subiective pătimașe și a provocărilor firii ipsative nu-i mai rămîne
decît să găsească fisura prin care să se poate strecura dincolo de
marginea cea mai îndepărtată.
Dar
unde se poate evada din ghetoul acestei lumi opulente, autarhice și
zgomotoase? Ce s-ar putea afla dincolo de circumferința cercului strîmt,
care să justifice interesul și să motiveze aspirația umană? Cioran n-are
prea multe posibilități de răspuns și nici nu se arată prea interesat de
izvodirea unei soluții originale. De-ar fi fost un mistic, ar fi creditat,
firește, ideea recîștigării paradisului pierdut, a lumii virginale și
mirifice de dinaintea căderii. Dar nu era, cel puțin în sensul consacrat
al termenului era un mistic blocat, un mistique sans absolu, ceea ce
nu era deloc pe placul teologiei, iar Cioran nu se putea aventura într-o
direcție pentru care s-a considerat totdeauna fără chemare și fără
vocație. Trebuia găsit altceva, ceva care să definească imensitatea rămasă
în afara cercului strîmt.
Un
occidental încercat de învățăturile lui Budha.
Cioran n-are cum să evite existențialismul, care consumase deja cantități
mari de cerneală pentru a dovedi că în afara a ceea ce este nu mai poate
fi gîndită o altă existență, aflată în corelație sau în pandant cu cea
dată, decît, cel mult ca tautologie. Problema era veche, venea de la
Parmenide, dar ei, existențialiștii, au fixat bornele ce despart existența
plină, pozitivă, empirică, asumabilă rațional de non-existență ca
neant, negativă, imponderabilă și indefinibilă prin ea însăși. Cum s-ar
putea defini ceva care nu are determinații?
Cioran
gîndește neantul ca o alternativă și ca un substitut al divinului. Chiar
spune: pentru mine vacuitatea e tot una cu ce era Dumnezeu (Caiete II,
p.20). Neavînd o determinare referențială, neantul poate fi asumat numai
diferențial, prin raportarea la ceea ce este. El nu are denotație, ci
doar o intensă conotație, cum spunea Henri Wald, și poate fi adulmecat
numai spiritual, ca stare subiectivă. Pentru aceasta însă, ca și în
raporturile cu divinul unde revelația are rolul fundamental, este nevoie
de o pregătire specială a subiectului, de o dispoziție care să-l scoată
din timp, din țesătura determinațiilor și cauzalității, din imperiul
dorințelor gregare. E nevoie de o adîncă resorbție în sine, de o diluare a
gîndului în starea de melancolie, de plictis, de acedia, de spleen, de
ennui, ceea ce înseamnă, o sporire a conștiinței.
Mai cu
seamă în ultima parte a vieții, Cioran se arăta tot mai interesat de
budism, de doctrina vacuității a lui Nagârjuna și, radicalizînd ruptura
dintre lume și spirit, admite luciditatea ca moment final al acestei
rupturi. Omul este o ființă sensibilă, care se amăgește, se fascinează și
se hrănește cu tot felul de iluzii culese din această lume nestatornică,
părelnică, obturată de vălul Maya. Exercițiul lucidității este altceva, îl
ajută să se dezmeticească, să se trezească, să se de-fascineze, să
capete clarviziunea necesară pentru a pătrunde dincolo de amăgirile lumii.
Cine se trezește, observa un comentator spaniol, nu deschide ochii asupra
unei realități pozitive, ci mai curînd percepe golurile care
ciuruiesc textul lumii, în loc să se îmbete de lumină, cel trezit devine
sensibil la întunericul fundamental pe care policromia iluzorie a ceea ce
există se străduiește să-l mascheze (Fernando Savater, Eseu despre
Cioran, 38).
Trebuie observat că Cioran operează cu o distincție schopenhaueriană în
conceperea neantului și vidului. În timp ce vidul are virtuți
purificatoare, este purtător de pace, neantul e versiunea sordidă a
vidului este un complement abstract al infernului. Vidul este neantul
despuiat de atributele lui negative, e neantul transfigurat
(Demiurgul... p. 109). Și neantul și vidul se articulează pe fondul unei
tendințe de eliberare a spiritului de lume, de ansamblul dorințelor și
credințelor dar în timp ce neantul ne trage spre negativitate, nihilism
și gnoză, experiența vidului ne redă speranța în fericirea de dinaintea
nașterii, lumina purei anteriorități (Demiurgul...p.117).
Neantul și vidul sunt substitute ale ființei, ale lui a fi, dar Cioran
le distribuie în partituri diferite. Nu-i exclus ca aceeastă pendulare
între cele două tipuri de substituție a Eului să reprezinte și o formă de
indecizie a autorului aflat pe cumpăna dintre Orient și Occident. De unde
occidentalul își caută fericirea în iluzie, se cheltuiește într-o
activitate dezlănțuită și adesea fără sens, dă frîu liber dorințelor
nereprimate și elanului vital, budistul se ipostaziază ca un sceptic
radicalizat, înțelege esența iluzorică a lumii, își resoarbe toate
tentațiile și-și abolește pornirile vitale. Suferințele nu-i ocolesc nici
pe unii, nici pe alții, dar în timp ce occidentalul resimte suferința ca
izvorînd din egoismul voinței de a trăi și de a se aventura nesăbuit
într-o lume iluzorică, suferința budistă este centrată pe ideea de
renunțare, de detașare, de abstragere din vîrtejul lumii în vederea
dobîndirii ataraxiei.
Într-un articol de tinerețe, Cioran spunea despre Schopenhauer că a
privit lumea numai cu un ochi și anume cu cel care relevă durerile
ascunse ale învolburatului suflet omenesc, iar ochiul celălalt (cel
care-ar fi trebuit să vadă calea spre izbăvire, ad.n) îl ținea închis ca
să nu vadă tainicile sclipiri ale soartei (Sfîrșitul care începe, p.57).
Nu-i chiar așa; s-a interesat, desigur, mai mult de izvoarele durerii, pe
care le-a detectat scotocind prin tectonica umbroasă a umanului, dar a
indicat și mijloacele de neutralizare propunînd contemplația estetică
drept calea cea mai directă de cufundare în Nirvana. Oricum, Cioran și-a
propus să întregească privirea înjumătățită a pesimistului din Frankfurt
ținînd amîndouă pupilele larg deschise. Iar una dintre ele era îndreptată
spre cer pentru a rămîne-n nectarul vacuității, în clarviziune și-n
luciditate.
Încredințat că porțile paradisului au rămas definitiv încuiate, Cioran
a-ncercat să găsească alte căi de acces. A-ncercat pe calea neantului, dar
n-a izbutit pentru că n-a avut, precum Pascal, o noapte de 23 noiembrie,
și-a mai încercat, de asemenea să-l asedieze ocolind Gangele, și iarăși a
eșuat pentru c-a dat peste vălul zeiței Maya. Nu i-a mai rămas decît să
se retragă în sine, să facă de cap limpede la problemele omului și să dea
seama de experiențele încercate, de spaimele, de dezamăgirile și de
obsesiile care l-au viscolit. A făcut-o cu grație, cu stil de-a schimat
însuși statutul filosofiei. I-a infuzat atîta subiectivitate, încît a
adus-o în condiția ei originară. A făcut-o personală. |