Eminescu și Eliade
Nu
este o noutate să afirmăm că Mircea Eliade s-a situat mereu sub influența
gândirii eminesciene, nepierzând nici un prilej de a-și exprima admirația
sa nețărmurită față de geniul «poetului național» (admirație pe care n-a
consimțit s-o împartă decât în privința altui mare gânditor, Hasdeu).
Filiația sa cu Eminescu nu este însă lipsită de surprize.
Românism istoric, nu etnic
Într-un articol intitulat Destinuri românești, publicat în 1936,
unde Eliade expune câteva considerații despre fenomenul renașterii
spiritualității autohtone din perioada interbelică, găsim afirmația
frapantă că, în ordinea realităților spirituale, românii sunt pândiți de o
singură și mare primejdie: pașoptismul! Pașoptismul înseamnă, înainte de
toate, maimuțăreală europeană, își explică Eliade gândul, sub influența
evidentă a acerbei critici pe care Eminescu o făcea în coloanele
Timpului tendinței liberale de a copia fără discernământ instituțiile
democratice europene.
Dacă
în cazul lui Eminescu atitudinea critică față de reprezentanții
pașoptismului în special C. A. Rosetti, prototip detestabil, pentru
poetul conservator, al liberalismului degenerescent poate fi și
consecința unei forme de invidie față de o generație pe care istoria a
răsfățat-o, dăruindu-i un moment prielnic împlinirii idealurilor
naționale, la Eliade explicația nu mai poate consta în această frustrare.
Mai mult, maimuțăreala europeană de care vorbește Eliade nu mai poate
fi, la 1936, imitarea instituțiilor democratice. La ce se referă atunci
Eliade?
Explicația o găsim în contextul politic european al acelor vremuri,
caracterizat prin ascensiunea naționalismului de tip fascist. Cuvântul
primejdie din articolul lui Eliade capătă astfel sens. El se teme de
importul ideilor fasciste, cam în același mod în care Eminescu se temea de
importul ideilor liberale din vremea sa.
Cine
ar argumenta că Eliade a fost și el adeptul mișcărilor de tip fascist,
alăturându-li-se legionarilor, ar trebui să citească articolul lui Eliade
Românismul d-lui Rădulescu-Motru (1935). Aici, naționalismul
moderat al lui Motru este îmbrățișat cu entuziasm de Eliade, întrucât,
spune el, acesta e așezat pe axa centrală a românismului lui Kogălniceanu
și Eminescu; este vorba de un românism istoric, nu etnic, un
naționalism care nu are nimic de-a face cu fascismul sau antisemitismul
(a nu-ți fi rușine de românismul tău nu înseamnă nici că ești adeptul lui
Hitler nici al lui Mussolini, spune Eliade). Ca și Eminescu, Eliade e
naționalist în cu totul alt sens decât cel pe care începe să-l capete
cuvântul în perioada interbelică: e patriot, nu șovin.
Împotriva naționalismului duplicitar
Pentru
a înțelege mai bine în ce sens apreciază Eliade naționalismul lui
Eminescu, articolul său Mai multe feluri de naționaliști (1936) ne
poate fi de real folos. De altfel, cu fiecare referire a sa la Eminescu,
Eliade nu face decât să-și precizeze tot mai exact poziția, într-un
context istoric tulburat de o exaltare naționalistă pernicioasă, situată
sub semnul fascismului.
Eliade
pornește de la imaginara situație în care Eminescu ar fi trăit în secolul
XX. Cum ar fi reacționat contemporanii la articolele sale? Verdictul lui
Eliade e fără echivoc: Mihai Eminescu ar fi fost considerat astăzi
«hitlerist» și «fascist»!
Apărând naționalismul istoric în fața celui politic al vremurilor sale,
Eliade se folosește de exemplul lui Eminescu pentru a desființa
duplicitatea actorilor politici naționaliști dintre cele două războaie.
Aceștia, deși vorbesc despre obligațiile României față de minorități,
despre umanitarism unii dintre ei condamnând chiar antisemitismul și
fascismul, afișează cu toate acestea un naționalism politic interesat, de
o mediocritate și o vulgaritate pe care Eliade n-o poate accepta. S-ar
găsi oricând o duzină de gazetari mediocri care să spună, mediocru,
adevărurile pe care le-ar fi scris strălucit Mihai Eminescu, scrie Eliade,
arătând că naționaliștii timpului său compromit ideea de naționalism, care
n-are nimic cu înălțătorul sentiment din secolul trecut.
Desființând, cu ajutorul exemplului lui Eminescu, naționalismul de proastă
calitate, Eliade vine în întâmpinarea celor care, crede el, continuă linia
patriotică, creatoare, începută în secolul XIX: Lucrurile sunt grave nu
numai pentru că naționalismul este astăzi calomniat ci mai ales pentru
că adevărații cugetători și luptători naționaliști sunt puși în
imposibilitatea de a acționa (n.n: Nae Ionescu și ziarul său
Cuvântul), în timp ce «naționaliștii» de mâna a doua și de mâna a
douăsprezecea sunt lăsați liberi. (...) Istoria nu se face cu asemenea
oameni. (
) De o parte, mediocritatea sterilă și vociferantă. De cealaltă
parte, geniul creator, viziunea profetică a destinelor neamului
românesc...
Ce
uimitoare diferență între atitudinea înalt intelectuală a lui Eliade, care
apără naționalismul patriotic al lui Eminescu, deosebindu-l de
naționalismul stupid al unor contemporani, și apărătorii naționaliști din
zilele noastre ai poetului în fond, aceeași categorie de indivizi la
care se referea Eliade în urmă cu peste 60 de ani! |