Despre eroismul
genuin
și uriaș
al scriitorului român
Într-un text din Încercări de
precizie literară (1931), Paul Zarifopol vorbea, făcînd un soi de reverență
culturală naintea bunului primitivism rusesc, întruchipat printre alții de
Dostoievski, despre un eroism genuin și uriaș. Necontaminată politic și
lipsită de complexele comentariului asupra totalitarismul sovietic, sintagma e
de discutat. O actualitate perpetuă o urmărește și ne urmărește. Sintagma
e de comentat mai cu seamă acum, cînd ea pare să se fi transformat într-un soi
de marcă a scriitorului român. Nu știu cum vor fi fiind rușii naturali sau
prefăcuți, uriași ori pălmași ai existenței , dar greu găsești un scriitor
român postbelic care, în ceremonia stratificării valorice a literaturii române,
să nu fie convins că, orice ar fi făcut, orice ar fi scris, în toate a
manifestat pomenitul eroism genuin și uriaș. Citiți-le interviurile,
lecturați-le, acolo unde e cazul, cărțile de memorii, urmăriți-le textele
gazetărești în care vorbesc despre ei înșiși. În încercarea de a-și consolida
propria valoare (ori de a-și transforma non-valoarea măcar într-o mediocritate
interesantă), scriitorii români vorbesc nu atît despre lupta lor cu propriul
spirit, nu povestesc cum s-au luat de guler cu ideile, ci ne vorbesc,
invariabil, despre raportul lor cu societatea și cu politicul. Și, deși cu
topografii ale subteranelor identice, discursurile celor care au făcut, ori fac,
politică, precum și ale celor care nu se implică (nu s-au implicat),
programatic, în treburile cetății, scot în evidență același lucru: eroismul
scriitorului român.
Puțini oameni de litere de la noi,
înainte sau după 1989, s-au bătut, pur și simplu, cu literatura. Exemplul lui
Radu Petrescu, să zicem, devine deja plictisitor ca un turnir scriitoricesc care
se termenină, mereu, indecis. Petru Dumitriu modifica în tipografie paginile
care nu erau suficient de limpezi pentru cenzura comunistă, ca după zeci de ani,
cînd i se republica romanul Cronică de familie, să ceară cititorului să
deosebească ce era opera mea de ce era poziția scîrnavă a asupritorilor. Că era
«a lor, nu a mea», am dovedit-o preferînd viața de pribeag. Exemplul tipic de
erou socialist programat să ajungă erou al aproximării culturale, nu de alta.
dar neavînd cui pupa mîna în Occident abia a așteptat fața umană a politicii
românești, întruchipată de Ion Iliescu, pentru a avea pe lîngă cine se gudura
ideologic. Cînd și-a lansat Don Quijote în Est la Oradea, indispus de
cîteva întrebări mai tranșante ce-i vizau începuturile publicistice, Octavian
Paler, cu o grimasă sacerdotală și plictisul atoateștiutorului, a rostit o frază
care pe mine m-a năucit: Tinerii de azi nu au voie să-mi judece activitatea din
acea perioadă, pentru că n-au trăit-o și nu știu la ce chinuri am fost supuși cu
toții! Devenit palid erou al intelighenției opozante postdecembriste, Octavian
Paler ne lăsa de înțeles că există anotimpuri ale moralei, mai mult, că nu
Pirineii ci regimurile politice despart ceea ce este moral de ceea ce nu este
moral. Chiar și o parte a grupului oniric ne-a confirmat că între text și autor
se află o falie imensă. Ce libertate mai mare decît cea a oniricului ți-ai putea
dori? Sau ți-ai putea imagina o descătușare mai mare? Se pare că da, cîtă
vreme unii, cu entuziasm, au ales țări mai civilizate. Ca și cum ar exista și o
civilizație a visului care ține de geografia supermarketurilor... Alții ne-au
arătat, dimpotrivă, cîte poate îndura visul. Și unii și alții consideră
că au dat dovadă de eroism. De orice parte s-ar fi găsit, scriitorul român,
tocmai pentru că nu s-a luptat, banal și singuratic, doar cu pagina albă,
visează să facă parte nu atît din istoria literaturii române, cît din mitologia
acesteia.
În atmosfera bulversată valoric,
brusc nevoită să primească, mai mult, să asimileze și nerăbdarea juvenilă
vulgară, autentică ori acidă, și minciuna pensionarilor intelectuali, ne-am
trezit, fără veste, că totul e pus sub semnul întrebării: biografii, texte,
atitudini. Morală și valoare. Cei care au rezistat tentațiilor regimului
comunist, publicînd puțin sau deloc, se plasează, cînd se autoanalizează, în
zona unui eroism al insatisfacției culturale dar al mulțumirii că n-au făcut
pactul cu diavolul. Alții sunt eroi ai baletului, ai mersului pe poante printre
temele sau cărțile momentului. Cei înregimentați, intrați în rația de partid
și de stat, se cred, la rîndul lor, eroi: fiindcă n-au lăsat literatura română
să moară, deoarece au reușit, cu o șopîrlă, să imite libertatea de creație.
Nici azi lucrurile nu s-au schimbat, deși reperele sunt cu totul altele.
Revizuit, Nichita Stănescu e înjumătățit iar apoi trimis în recycle bin.
Statuia lui Ștefan Aug. Doinaș e ciobită serios, iar Adrian Păunescu se
întreabă, cu mirare superioară, de ce e supărat pe mine domnul Andrei Pleșu?.
Oameni de toată stima o iau razna, iar Dinu Săraru vorbește despre Andrei Șerban
cu delicatețea somnolenței unui țăran care trebuie să se dreagă după lectura de
noaptea trecută. Deși însemnată dintotdeauna de un spirit de gașcă prăpăstios,
n-ai cum să nu reamarci că e îngrozitor de multă singurătate rea în literatura
noastră.
O concluzie enervantă: istoria
literaturii române postbelice seamănă tot mai mult cu o istorie parțială a CNSAS.
E semn de bătrînețe și de neputință. Dovadă de plictis. De manierism ce nu ține
de creație, ci de scrisul cu degetul pe praful depus, în timp, pe tot soiul de
dosare. Cred că a venit vremea puștilor sub treizeci de ani. A celor care se
tăvălesc în gunoaie sau umblă prin nori; a celor suspecți de toate maladiile
spirituale cu putință, ori bolnavi de o seriozitate renascentistă; a acelora
care vorbesc ca în dosul Gării de Nord noaptea și ca în amfiteatrele Sorbonei
ziua; a celor născuți în literatură din carne și sînge, din dragoste angelică și
transpirație păgînă, iar nu din florile uscate furate de pe morminte culturale
întreținute cu bani de la buget, mai mulți sau mai puțini, în funcție de regimul
aflat la putere.
Cei sub treizeci de ani nu mai au
de ce să maimuțărească nici zeii, nici eroii. Chiar dacă e vorba de un eroism
genuin și uriaș. Îmbrăcați în frac și desculți, ei sunt singurii care mai pot
salva literatura română din această suvă bîlbîială a recuperărilor și
revizuirilor permanente în care s-a afundat pînă la gît, precum un pensionar în
apă termală pentru a se trata de reumatism cronic. |