CĂSĂTORIA,
de Gogol
(Teatrul L.S. Bulandra din București)
NOIEMRIE,
de Ana-Maria
Bamberger
(Teatrul Național I. L. Caragiale din București)
VERONIKA SE HOTĂRĂȘTE SĂ MOARĂ,
dramatizare de Gelu Colceag și George Bănică după romanul
omonim al lui Paulo Coelho
(Teatrul ODEON din București)
A
DOUĂSPREZECEA NOAPTE,
de William Shakespeare
(Teatrul de Stat din
Oradea, Trupa Szigligeti
[secția maghiară])
Întâlnire
cu teatrul adevărat
Compozitorul Anatol Vieru nota undeva cu îndreptățire că elogiile nu pot
întemeia o valoare, ele pot doar recunoaște și consfinți. În felul în
care au depus mărturie despre Unchiul Vanea, admirabil spectacol
regizat de rusul Yuriy Kordonskiy la Teatrul L.S. Bulandra, cronicile au
recunoscut și consfințit valoarea unei montări fundamentate și coborâte
din tradiție dar a cărei miză a fost stimularea emoțiilor omului modern.
Prezentat și premiat în 2001 la Palermo, cu prilejul Festivalului Uniunii
Teatrelor Europene, invitat în 2002 în Mexic, la Festivalul Cervantino,
jucat la două stagiuni de la premieră cu săli pline, Unchiul Vanea
a însemnat un moment important în procesul de revitalizare pe care dă
semne că îl trăiește în ultima vreme teatrul românesc. Nu doar criticii și
spectatorii obișnuiți au fost fermecați de felul în care gândește și face
teatru Yuriy Kordonskiy. Neîmblânzita și neîmbătrânita trupă a Teatrului Bulandra
s-a atașat profund de tânărul artist stabilit între timp în Statele Unite
și printr-un act de voință exemplar, demn de toată lauda, a determinat
rechemarea regizorului despre care, ori de cîte ori aveau ocazia, îți
vorbeau cu dragoste Irina Petrescu, Mariana Mihuț ori Victor Rebenciuc,
actori fără de care aproape că nu îmi pot imagina existența acestei demne
instituții, dar și a teatrului românesc în general.
Premiera spectacolului cu piesa Căsătoria de Gogol a fost prefațătă
de câteva interviuri ale directorului de scenă găzduite de prestigioase
reviste de cultură (mai cu seamă de România literară), dar și de
exprimarea unor îngrijorări, atunci când s-a aflat că, în liniile sale
esențiale, din distribuție fac parte cam tot actorii ce au jucat în
Unchiul Vanea. Nu a bătut încă gongul premierei și tot felul de
așa-ziși comentatori ai fenomenului teatral au profețit pericolul
repetării, când doar două ceasuri petrecute în bibliotecă, spre a citi
piesa, le-ar fi înlăturat temerea, fie și numai pentru simplul motiv că
registrul stilistic al celor două piese e absolut diferit. Odată premiera
consumată și confruntați cu realitatea că noul spectacol e cu totul
altceva, îngrijorați și-au schimbat discursul, inventând unul al
dezamăgirii. Ei, da, e un spectacol bun, dar nu e ca Unchiul Vanea!,
glăsuiau ei, codindu-se totuși să pună mână pe toc și să-și exprime în
scris opiniile, argumentându-le.
Încă
din primele luni când am început să scriu cronică de teatru, am învățat că
criticii adevărați nu se pot recruta dintre ființele ușor influențabile.
Am ascultat așadar ce mi-a spus unul și altul, dar mai tot ceea ce am
auzit a trecut în registrul pasiv în seara zilei de 1 noiembrie 2003, când
am avut șansa să văd Căsătoria, spectacol pe care nu mă sfiesc să-l
calific drept dens, de un comic îmbelșugat, dar și de un bun gust
desăvârșit, aliaj admirabil de clasicitate și modernitate, în care gândul
regizorul ferm, pregnant, se repercutează în câteva interpretări
actoricești ireproșabile și într-un ansamblu ce exploatează strălucit
situațiile. Simptomatică e scena în care Victor Rebengiuc cântă la
talgere, Doru Ana la acordeon, Ionel Mihăilescu la chitară, Cornel
Scripcaru la trombon, de un comic debordant, imaginată însă nu doar de
dragul de a provoca un râs sănătos, ci cu urmări ce se prelungesc până
către sfârșitul reprezentației. Altfel spus, Kordonskiy apelează la
gaguri, dar evită cu artă căderea în registrul minor al comediei de
suprafață. Dovedește o atenție de bijutier pentru fiecare detaliu, pe care
îl construiește cu o răbdare desăvârșită și cu o concentrare maximă iar
apoi îl valorează într-o exprimare solidă și ordonată, izbutind un
spectacol cu o sintaxă fără cusur, cu teme și suprateme din îngemânarea
cărora comedia dobândește vecinătății cu tragicul. Urmărind montarea de la
Bulandra, orice spectator, chiar și unul total lipsit de informații de
istorie a teatrului, înțelege că această întâmplare absolut incredibilă
cum își subintitula Gogol piesa e un text vechi de mai bine de o sută
cincizeci de ani, adică îi realizează clasicitatea ce se metamofozează în
modernitate prin talentul și dăruirea cu care s-a aplecat asupra ei
întreaga echipă ce a colaborat la spectacol. Kordonskiy reușește o dată în
plus și la modul suprelativ conjuncția dintre clasic și modern, elaborează
un spectacol de atmosferă, dar care poartă însemnele în absența cărora el
nu ar putea atrage spectatorul dintr-un alt univers cultural. Prin
excelenta colaborare cu actorii, regizorul pune la cale o suculentă
defilare de portrete, însă pictează deopotrivă o frescă în culori tari ce,
pe alocuri, se transformă într-un tablou social cu accente feroce. Într-un
moment în care mai toată lumea improvizează și se face că lucrează fără
nici un fel de pregătire prealabilă, Kordonskiy dă o lecție de temeinicie
deoarece, după cum se poate constata, s-a documentat atent asupra
specificităților tradițiilor de cununie în Rusia. Tocmai de aceea e de
felicitat Luminița Răuț, editorul caietului de sală, care a găsit de
cuviință să insereze aceste tradiții. Însă Yuriy Kordonskiy și actorii din
distribuție nu s-au limitat la a vizualiza un fapt din realitatea trecută,
strict circumscris unui spațiu geografic, ci au ridicat necesara
documentare la o putere superioară, creând un act artistic în care
specificul slav e basculat în universalitate.
Pentru
fiecare rol Kordonskiy a găsit interpretul potrivit și fiecărui actor din
distribuție i se cuvin cuvinte de laudă pentru că prin însumarea
individualităților creatoare s-a obținut o fermecătoare exuberanță de
culori. În plus, actorii, cu toții nume prestigioase și favoriți ai
publicului, în pofida faptului că provin din generații diferite, izbutesc
să fuzioneze într-un joc de relație și să asigure reprezentației unitate
și stil, amintind astfel de formidabilele lecții de teatru ale lui Ciulei
și Pintilie care, iată, nu s-au pierdut în neant. Asistăm așadar la o
desfășurare de portrete scenice, cu egală pondere de semnificare în
economia ireproșabilă cumpănită a spectacolului. Dar, odată această
unitate instituită, cronicarul ar fi nedrept dacă nu ar aduce elogiile
sale valorii lui Răzvan Vasilescu, aflat într-o formă artistică de zile
mari, care desenează un Kocikariov antologic. Tot o nedreptate aș comite
dacă nu aș evidenția consistența jocului lui Cornel Scripcaru, un
Podkolesin fără hibă. Andreea Bibiri, într-un contre-emploi,
certifică prin această nouă performanță să speranțele cu care a fost
creditată încă de la primele sale apariții au fost pe deplin îndreptățite.
Cu aplicație, diferențiat, dau viață celorlaltor personaje gogoliene,
vechii ostași de nădejde ai Teatrului Bulandra, Irina Petrescu, Mariana
Mihuț, Victor Rebengiuc. Doru Ana, dar și tinerii Marius Chivu, Ana-Ioana
Macaria, Șerban Pavlu ca și Ionel Mihăilescu, cu folos împrumutat de la
Teatrul Odeon.
Ridică
oarecari semne de întrebare și devine obiect de controversă decorul
imaginat de Mihai Mădescu. Neîndoielnic, el e surprinzător și nu știu dacă
neapărat și contrapunctic. Pronunțându-se într-o cronică publicată în nr.
11-12 al revistei Teatrul azi, Nicolae Prelipceanu vede în pereții
amintind de niște zgârie-nori reflexe ale arhitecturii din patria adoptivă
a regizorului. Posibil. Dar sunt în acest decor atâtea nișe care fac ca
personajele să apară de te miri unde, să se prelingă, să șerpuiască, să-și
prelungească parcursul, să se insinueze, să pară lipicioase. Costumele
Mariei Miu fixează eroii în epocă iar prin anumite detalii (cum ar fi
coiful cu coamă neagră purtat de Victor Rebengiuc) amplifică cuantumul de
comicitate al unor apariții.
Semnătura lui Yuryi Korodonskzi pe acest spectacol e inconfundabilă și
aurită. Dar, indiscutabil, ea dobândește astfel de atribut datorită
efortului concertat al unei echipe, al unei trupe ce îți oferă preț de
trei ore o demonstrație de teatru adevărat, de valoare ce nu poate genera
decât elogii.
↑
Romanța
târzie
Despre
Ana Maria Bamberger aflu că este un eminent medic care, fermecată de
copleșitorul talent al extroardinarei Olga Tudorache, i-a scris actriței o
piesă ce se cheamă Noiembrie. Modelul evident e reprezentant de
piesa-conversație ori piesa-confruntare în care a strălucit adesea Olga
Tudorache, exemplele cele mai îndemână fiind Efectul razelor gamma
asupra anemonelor, Noapte bună, mamă! sau Regina Mamă. Eroina
piesei Noiembrie e o celebră actriță aflată la apus de carieră,
retrasă departe de lume, atinsă de o boală incurabilă care, înainte de
moarte, vrea să-i explice fiicei sale semnificația unui gest care, în urmă
cu ani buni, a determinat ruptura dintre ele. Venită odinioară să-și
viziteze mama, însoțită de iubitul ei, Ștefan, Maria o surprinde pe
actriță sărutându-l apăsat de acesta. De fapt, Marga (așa se numește
actrița) doar a jucat sărutul, vrând să împiedice incestul căci Ștefan
este chiar tatăl Mariei, lucru pe care, evident, acesta îl ignoră.
Întâlnirea peste ani a triunghiului în cauză înseamnă un eșec și se
încheie tragic.
Piesa
în sine e exasperant de simpluță, cu o structură ideatică și dramaturgică
din cale afară de debilă ceea ce înseamnă că nu prea are cum să însemne o
ocazie pentru valoarea incandescenței creatoare a Olgăi Tudorache. Însă
actrița matură, puternică, reflexivă care e Olga Tudorache îmbogățește
prin prezența ei un text căruia îi lipsește plasma fierbinte ce l-ar fi
putut face interesant.
Ne
bucurăm, așadar, să o revedem pe scenă pe colosala noastră actriță, însă
regretăm că talentul său nu a fost solicitat într-o piesă mai ofertantă.
În celelalte două roluri evoluează profesionist, fără stridențe, cumpănit,
Cecilia Bârbora și George Motoi.
Regizoarea Alice Barb a condus cu delicatețe și discreție respectivul trio
actoricesc, a vegheat la crearea unei atmosfere scenice elegante. Încă o
dată și-au spus cuvântul studiile muzicale făcute de Alice Barb, ea
alegând inspirat o coloană sonoră dominată de vocea lui Michel Sardou și
de acordurile orchestrale din My way.
S-a
întâmplat să văd spectacolul cu piesa Noiembrie într-o seară când
reprezentația era cuprinsă în complexul de manifestări studențești
Unifest. Sala Camil Petrescu a Naționalului Bucureștean era
plină-ochi de studenți. Nu prea cred că le-a plăcut piesa, dar sunt sigur
că tinerii de lângă mine au admirat-o pe Olga Tudorache. De obicei, marea
actriță răspunde cu mare sobrietate omagiilor publicului, nu zâmbește
comercial la aplauze, nu le stârnește prin mijloace facile, nu face din
ele un spectacol, De data aceasta, mi s-a părut că le-a răspuns tinerilor
spectatori ce o ovaționau cu simpatie, mai cald decât oricând. Probabil că
a surâs profesoara Olga Tudorache. Probabil că asemenea mie profesoara
Olga Tudorache. Probabil că la fel ca mine, Olga Tudorache se bucura că
tinerii vin la teatru.
↑
Testul
răbdării și al încrederii
Apreciat sau, dimpotrivă, considerat un autor mediocru ce se bucură de un
nemeritat succes de public dar și de critică, Paulo Coelho a fost declarat
în martie 1999 de revista Lire drept al doilea între cei mai bine
vânduți autori din lume. Prestigiosul The Times nota cărțile
sale au, nu fără îndreptățire, un impact covârșitor asupra a milioane de
oameni. Impactul acesta a fost, de altfel, consfințit de o listă
impresionantă de premii și titluri onorifice cu care a fost recompensat
scriitorul brazilian. Posesoare a unei strategii de marketing sută la sută
occidentală, prestigioasa Editură Humanitas i-a editat cu
promptitudine numeroase romane (în colecția Cartea de pe noptieră),
romane ce s-au vândut atât de bine încât s-a decis înființarea unei
colecții independente botezată Biblioteca Paulo Coelho. Un interviu
care ambiționa să-l prezinte pe scriitor încă și mai metafizic și mai
profund decât ne lasă să-l înțelegem cărțile sale, realizat de o
televiziune comercială din București a avut un asemenea rating
încât conducerea postului a decis reprogramarea lui la o săptămână de la
prima difuzare, lucru rarisim pentru o emisiune de cultură. Scrierile lui
Coelho sunt discutate la seminarii, tinerii îl citesc cu devoțiune deși el
nu face parte din lista lecturilor obligatorii. Iar Teatrul Odeon din
București, care se numără printre puținele instituții de spectacole din
România ghidată de un autentic plan managerial, a știut să profite, de
best-seller -urile lui Coelho, înscenând în urmă cu vreo doi ani o
dramatizare a Alchimistului datorată lui Radu Macrinici. Acesteia i
s-a adăugat de puțină vreme Veronika se hotărește să moară. Ea e
semnată de Gelu Colceag, care mai are la activ câteva asemenea operațiuni,
dar ca-re și-a luat acum drept asociat pe George Bănică, vechi actor al
Odeon-ului și care, prin anii '80 a dramatizat, cu un imens succes de
casă, romanul Ilenei Vulpescu Arta conversației.
Problema e că dramatizarea aceasta nu conține deloc însemnele reușitei,
iar spectacolul se află într-un imens impas artistic în primul rând din
pricina fragilității scenariului. Scheletul romanului e adus pe scenă, el
e acoperit cu pasaje extrem de ample din textul originar, fără a se opera
în ele modificările impuse de translatarea partiturii într-un alt regn.
Secvențele sunt lungi, adesea dilatate cu asupramăsură. Ba ca să complice
și mai mult lucrurile și ca scenariul să fie încă și mai încărcat
(postmodern?), semnatarii dramatizării îi mai adaugă extrase din
Jurnalul fericirii de N.Steinhardt și fragmente din texte sufiste.
Până la urmă, textul de spectacol nu are nici dramaticitate, nici fluență,
nici coerență. E doar imprecis structurat și supradimensionat.
Urmare
a deficiențelor scenariului, montarea e expozitivă și cu un relief
monoton. Degeaba face Gelu Colceag apel la o coloană sonoră bogată în care
se amestecă pasaje din creația unor mari compozitori precum Beethoven,
Sibelius, Schubert sau Liszt, cu altele cu specific oriental ori cu
cântece monastice din secolul al XII lea. În van sunt convocate tot felul
de adjuvante vizuale (desene animate, o neinspirată și neizbutită
vizualizare a iminenței Morții ce pășește aminințător, efecte
stroboscopice). Mersul general al montării se încăpățâneze să treneze. Și
ca un făcut, nici actorii, majoritatea dintre ei altminteri foarte buni,
nu reușesc să salveze montarea. Nervozitatea și febricitatea pe care le
afișează Florin Zamfirescu sunt artificiale, jocul Cătălinei Mustață (Veronika)
e monocrom, Sorin Leoveanu, interpretul Doctorului tânăr, e molatic și
stângaci, în evoluția sa nu mai regăsești nimic din concentrarea și
palpitul celui ce cu doi ani în urmă stârnea entuziasme în rolul titular
din testamentarul Hamlet al lui Vlad Mugur, Mircea Constantinescu
îl joacă cu garda deschisă pe Paulo Coelho, Carmen Tănase e o infirmieră
în conformitatea cu standardele cunoscute și nimic mai mult. Ceilalți
interpreți Olga Bucătaru, Valeria Sitaru, Virginia Rogin, Jeanine
Stavarache, Irina Mazanitis, Angela Ioan, Crina Mureșan, Paula Niculiță,
Ana Maria Moldovan, Luiza Cocora, Nicolae Urs, Ionuț Kivu sunt în limita
corectitudinii profesionale, cu oarecari evidențieri solistice.
Într-un lung monolog ce prefațează spectacolul propriu-zis, Maestrul
sufist ne îndeamnă să ne supunem testului răbdării și al încrederii. În
ceea ce mă privește, recunosc că, în ciuda eforturilor mele, nu am trecut
respectivul test. Mi-au trebuit mult calm și imensă răbdare ca să rezist
până la sfârșitul spectacolului. Nu știu ce au gândit tinerii care, atrași
de titlu, au luat cu asalt casa de bilete a Teatrului cu o săptămână
înaintea reprezentației. Observându-le fețele, nu prea am deslușit
însemnele satisfacției. E drept că la final s-a aplaudat îndelung, însă am
îndoieli că gestul a fost sincer. Doar timpul va demonstra dacă moda
Coelho va ajuta spectacolul de la Odeon să nu se prăbușească cu zgomot.
Nu pot
încheia aceste însemnări fără a lăuda inventivitatea și bogăția
documentării caietului-program gândit de Aura Gaidarji. Păcat că
respectivul caiet nu însoțește un spectacol pe măsură.
↑
O
cacealma
După
frumoasa reușită artistică și managerială reprezentată de de a XIII a
ediție a Festivalului de Teatru Scurt, putem înregistra o nouă
izbândă a echipei ce de vreun an și jumătate a preluat conducerea
Teatrului de Stat din Oradea. Mă gândesc la proiectul Podul cultural
Oradea Debrețin cuprins de Programul Phare CBC 2000. Nu am
suficiente indicii spre a mă pronunța cui anume din conducerea Teatrului
îi revine meritul principal în întocmirea proiectului care și-a adjudecat
fonduri europene, dar cum el vizează ambele secții e de presupus că
factorul coordonator a fost managerul Lucian Silaghi. Se pare că,
familiarizat în bună măsură cu specificul unei instituții de spectacole,
Lucian Silaghi își valorifică abilitățile confirmate în posturile de
conducere deținute anterior, iar dacă aceste însușiri cor crea premisele
pentru reușite artistice, cu atât mai bine țării, și lui cu atât mai
bine. Îi va fi însă și Teatrului mai bine atunci când proiectul se va
concretiza prin spectacole pe măsură.
Montarea cu A douăsprezenea noapte a Trupei Szigligeti e
nesemnificativă din punct de vedere estetic, e expresia aflatului în
treabă și a lucrului făcut de mântuială. Nici un sens al acestei piese în
care Shakespeare, după cum observa Haig Acterian, revenea asupra unor teme
din alte creații (Comedia erorilor, Doi tineri din Verona, Neguțătorul
din Veneția, Cum vă place) nu a fost adâncit în spectacolul ce propune
o modernizare de suprafață, enunță în chip exterior o seamă de idei comune
fără a izbuti să ducă până la capăt nici una. Regizorul Bodolaay pare
needificat asupra stilului pe care ar fi trebuit să-l imprime montării.
Apariția într-un prolog a unei fetițe înveșmântată țipător ar fi un semn
că spectacolul s-ar centra pe relația dintre contemporaneitatea noastră și
eternul artistic shakesperian. Câteva secvențe te trimit cu gândul la
formula teatrului în teatru. Pe alocuri crezi că regizorul s-a inspirat
din analizele lui Jan Kott. Comentariul muzical ales din creația grupului
Deep Purple și vreo câteva momente din reprezentație sunt din
arsenalul operei rock. Costumele fără har și gust create de Florina
Bellina Birea și decorul etajat și esențializat imaginat de Bölöni Vilmos
confirmă aspirația spre contemporaneizare. Din păcate, nici o idee nu
capătă relief. În absența gândului regizoral adevărat, jocul actoricesc de
menține în zona schematismului și a soluțiilor la prima mâna. Artiști cu
vechi state de serviciu (Acs Tibor, Csiky Ibolya, Dobos Imre), tineri deja
cunoscuți (Kovàcs Levente sau Kardos M.Robert), foarte tineri actori
precum Molnos Andras Csaba, Kocsis Gyula, Kiss Csaba, Fodor Reka sau Gajai
Agnes, dar și alții cad în plasa unei cacealmale anartistice ce are drept
principală victimă publicul, cacealma de care eu vreau să uit cât mai
repede cu putință.
↑ |