Provocări
sau calea de a
redescoperi timpul prezent
Am
socotit, împreună cu inițiatorii noii serii de saloane bihorene, că
reluarea acestora, după mai mulți ani de întrerupere, nu ar mai trebui să
urmeze aceeași rută a reuniunilor galante și panoramice, cu o
reprezentativitate formală și discutabilă. Creatorul de artă, ca destin
ales, trăiește de-a lungul unei vieți într-o ecuație, a cărei rezolvare îi
motivează existența. Această trăire interogativă trebuie să palpite în
fiecare demers al artistului, să-i identifice parcursul istoric și să-i
lămurească țintele estetice.
De
aceea, am recurs la o miză comună, în jurul căreia să se poată țese un
discurs plastic coerent, în pofida amalgamului de tendințe și opțiuni
stilistice care colorează de regulă ambianța unui salon colectiv. Clădit,
însă, în jurul unei idei, al unui concept, profilul unei obști artistice
poate dobândi la un moment dat personalitate și forță de convingere. Așa
au apărut Provocările orădenilor în acest salon de toamnă 2003 o formă
de reconsiderare, lucidă și polemică, prin multifocala lentilă a
actualității și a sensibilității contemporane. O abordare deschisă,
bipolară a ceea ce este lumea de azi, așa cum o percepe artistul
concretă, obiectivă, nostalgică, descriptivă, evocatoare, sensibilă și
cea de dincolo de aparențe, proiecția ei lăuntrică, convulsivă, radicală,
dezidilizată, discontinuă și mereu surprinzătoare prin gesturile ei
sfidătoare.
Ambele
segmente gravitează în jurul noțiunii de real. Pe o direcție se situează
suma orientărilor stilistice statornice în prospectarea universului real,
cu mijloacele ce-i sunt specifice potrivit unei îndelung exersate tradiții
(pictorii dovedindu-se cei mai conservatori în acest sens). Cu toate că
sunt lesne sesizabile și unele abateri de la normele consacrate, datorită
strădaniilor de adecvare a discursului plastic al artistului la
fluctuațiile modelului de perceptibilitate vizuală al omului contemporan
și a influențelor inerente exercitate de noile tehnologii și mijloace de
expresie plastică și comunicațională, ce induc în conștiința privitorului
o nouă și mereu în schimbare filozofie a imaginii. Tocmai de aceea,
ceea ce ar sugera o inconstanță în formularea conceptului propus:
Realismul discutabil, nu-i decât consemnarea unei flexibilități față de
unele simptome stilistice actuale, generate de multitudinea de răspunsuri
convergente, dar marcate semnificativ de notele particularizante,
subiective prin excelență prin poetica lor aleatorie și într-o bună măsură
mimetică, chiar ostentativă, ce-i sporește savoarea polemică. Suportul de
credibilitate al acestor căutări, ce acoperă registre stilistice foarte
variate, de la impresionism și postimpresionism la suprarealism sau
hiperrealism și de la note ce evocă tensiunile constructiviste ori
expresioniste la cele de tip fauve ori onirice, îl conferă incontestabil
profesionalismul protagoniștilor. O asemenea stare de așezare în model
inspiră lucrările semnate de S. Dascaliuc, Gheorghe Aursulesei, Alina
Pinta, Paina Dumitru (în superb modelata Prescură), Miklos Ioan
(Motive), compozițiile savant colorate pe hârtie manuală ale lui
Jakobovits Miklos, solidul eseu peisagistic desfășurat de Gheorghe Gherman,
forma de oțel inoxidabil descriind difuz în spațiu un posibil ecou
brâncușian (Poganyi?) a lui Cornel Durgheu, histrionica erupție de culoare
într-o compoziție cu multe libertăți de interpretare a formei, ce rămâne
un reper lizibil în ciuda detașării post-moderne afișate de Ovidiu
Budureanu în Pierrot și, firește, lecția de echilibru compozițional și
de materialități coagulate în eleganța simplă a unor forme familiare în
statica maestrului Aurel Pop.
După
cum se poate observa, opțiunile plastice enumerate mai sus nu justifică
îndestulător compartimentarea severă și exclusivistă a parcursului
expozițional. Ele sunt pur și simplu absorbite de runoarea intempestivă a
celorlalte voci, care se exprimă nu o dată cu o vehemență a sincerității,
ce surprinde și captivează tot ceea ce este în jur. Dar nu cu pornirea
anihilantă a conchistadorilor, ci cu iscusința scribilor mânuitori de
limbaje alese și nemaiauzite, știutori sau doar scornitori de rare și
imprevizibile universuri de semne și coduri plastice, în sintaxe ce
sfidează adesea sărmana noastră zestre culturală, povestindu-ne fascinant
despre o lume ce se face sub ochii tuturor. Decalajele față de ceilalți,
rămași încă prizonierii vechilor idealuri și năzuințe, nu sunt decât o
proiecție a feței nevăzute a timpului prezent! În ce unghi ne situăm față
de evenimente și realități, cum se disting imaginile și mesajele pe care
le primim? Iată ce determină o proliferare fără precedent a unicității
vocilor, o exacerbare a eului voluntar, ingenios și orgolios. O nouă
tipologie artistică s-a născut de câteva zeci de ani și realitatea și nu
trebuie să ne lase indiferenți. Chiar dacă retorica ei ne intrigă uneori,
mai mult decât să ne incite! Dar ea există și în fața datului istoric nu
avem decât a privi cu înțelegere și luciditate analitică. Este, în fond,
un alt mod de a ne privi pe noi înșine în aceste oglinzi care ni se oferă.
Și nu cu o privire rece, distantă, disprețuitoare, ci cu una sensibilă și
deslușitoare. Pragmatismul și teatralismul noilor tendințe nu trebuie să
ne descumpănească, ci numai să ne provoace la un alt gen de dialog vizual.
El se bazează pe interactivarea martorului privitor, îl introduce în
întrebare, îl împinge spre răspunsuri proprii și pe căi necercetate. Este
spectacolul artei ca aventură continuă. Este inteligența creativă
sfidătoare în căutare de noi coerențe într-o lume bântuită de tensiuni
alienante, de rătăcire și de graba consumatorului de prefabricate și de
efemeride desfătătoare
Răspunsurile artistului, ale celor conștienți de
fatalitatea acestor universuri artificiale și privative în care ne
cantonăm, sunt forme de adecvare la acest nou flux de sensibilitate, care
s-a coagulat și care își cere dreptul la existență și recunoaștere în
Cetate. Chiar și pe termen scurt, căci balanța valorilor discerne totul la
o scară ce depășește limitele noastre biologice.
Sfidarea realului sau, mai exact spus, realitatea sfidată nu vrea
să indice nepărat existența unor generații sau a unor exponenți ai noilor
tendințe, ce construiesc o meta-realitate, în opozanță, dacă nu chiar în
conflict, cu cea a aparențelor cognitive. Mai curând, arta lor se
recomandă ca o nouă stare de spirit, ca formă alternativă la
convenționalitatea formelor, de care ne lăsăm prea ușor invadați.
Liberalizarea și democratizarea tuturor structurilor și relațiilor care
reprezintă universul palpabil, confortabil și imuabil al imagismului
tradițional, moștenit reflex prin secole de educație lineară și formală,
este în ordine fenomenologică gestul contestatar princeps, factorul de
inițiere al unui proces de destructurare și reconcepție practic infinit.
Arta, ca demers creativ și artefactul, ca produs al nevoii de repopulare a
acestui cuprins vidat de recuzita și imaginile anterioare, sunt componente
foarte active ale noii mentalități poetice, a aptitudinii de a face, a
plămădi noi universuri a omului contemporan. Dincolo de manifestările
aberante, de mimarea smintită a instinctului inventiv al omului, găsim
temeiuri ale unor gramatici perfect coerente și plauzibile, în construcții
ce-și refuză improvizația și care sunt repere valide în noul labirint de
idealuri și năluciri, cu care omul modern își articulează un nou panteon.
Contemplarea pasivă și incantatorie este înlocuită cu gestul radical și
încorporant al tuturor martorilor și actorilor la acest act deschis al
creației artistice. Artistul își atrage voit complicitatea activă a
privitorului. Astfel se provoacă spectacolul, formele se metamorfozează
continuu în căutare de identități pluriforme și neașteptate. Este o
provocare iscată de proiecția interioară până în bolgiile
subconștientului artistului, ca și ale martorului-privitor-actor a unei
lumi aflate în plin proces de disoluție și tensiuni resurecționale.
Lucrările de pictură-obiect sau sculpto-picturi (este un timp al
genurilor de graniță și al aliajelor paradoxale) realizate într-o
fascinantă poetică compozițională de Aurel Roșu și Aurel Dumitru, ca și
hieraticele arhitecturi/ simboluri de o plasticitate rafinată închipuite,
pe fondul unor atavisme culturale indestructibile, dar deslușite în cheia
modernă, de Onisim Colta, ca și hieratica compoziție ceramică Scriere a
Danei Bulzan, ori causticul imagism de simboluri ale efemerului din
instalația lui Dorel Găină, un maestru nedesmințit al genului la scară
națională, sunt tot atâtea pledoarii pentru tehnici și modalități coerente
de înnoire a limbajului și formelor de comunicare artistică.
În
ordinea mai aplicată a tendințelor novatoare, deși termenul nu este prea
fericit găsit, se află contribuțiile la acest Salon de artă semnate de
Gina Hora, Tripticul de mare, U.Kerekes Gyöngyi, Grădini spirituale
respirația epică și hiperbolică al lui Aurel Ioan Mureșan, ca și
spectaculoasele module picturale Zbor întrerupt și Domnul săbiilor
aparținând Ioanei Onuțan și lui Galutz Romocean. Artele ambientale se află
într-o meritorie expansiune de energii și performanțe creative, în ciuda
costurilor mari pe care le incumbă. Dar semnul cel mai încurajator al
actualului Salon îl dau tinerii, de la Durgheu Serena și Radu Pământ (cu o
lucrare subtil controlată compozițional și cromatic), la Doina Tătar, Radu
Șușman, Dorin Damaschin și deja înveterata în tinerețe creativă și
spiritual Vioara Bara! De altfel, majoritatea participărilor la Salon
vădesc o sensibilă aplecare către abordările mai liberale și mai pregnant
marcate prin prospețimea și individualizarea elementelor specifice de
limbaj, ca și prin construcția imagistică îndrăzneață. O sfidare nu a
motivului real, cât a locului comun și a compromisului estetic.
Or, în
tocmai aceasta constă reușita acestei ediții a Salonului de Artă orădean,
prin capacitatea de răspuns a fiecărui participant la marile și
permanentele provocări ale Prezentului. |