Aniversări și comemorări: Wolf, Berlioz, Schubert
Trei
dintre concertele primei părți a stagiunii simfonice 2003 2004 a
Filarmonicii de Stat din Oradea se disting prin elementul comun al
programării unor autori aniversați sau comemorați pe parcursul anului
trecut. Centenarul trecerii în neființă a lui Hugo Wolf, cele două secole
împlinite de la venirea pe lume a lui Hector Berlioz și cei 175 de ani de
la moartea lui Franz Schubert au prilejuit includerea în respectivele
concerte, ca gest evocator elementar, a câte unei lucrări mai mult sau mai
puțin reprezentative a acestor autori.
Concertul din 13 noiembrie, dirijat de Pierre Dominique Ponelle (Germania)
și avându-l ca solist pe tânărul violonist Ștefan Horváth, a stat sub
semnul comemorării a 100 de ani de la moartea compozitorului austriac Hugo
Wolf (1860 1903), inclusiv pentru faptul că lucrările acestuia sunt
rarisime în programele simfonice de la noi. În prima parte a concertului
s-au interpretat poemul simfonic Finlandia op. 26 și Concertul în re
minor pentru vioară și orchestră op. 47 de Jean Sibelius, singurul
compozitor finlandez cu recunoaștere internațională (destul de discutată
de către unii muzicologi), căruia statul îi acordase de la vârsta de 30 de
ani o rentă viageră ca să se poată dedica în întregime compoziției.
Soarta
lui Hugo Wolf fusese însă, după cum se știe, radical diferită comparativ
cu tradiționalistul și oficialul Sibelius. Povestea lui Wolf e una din
cele mai uimitoare și mai tragice din istoria muzicii. După ce a studiat
doar doi ani la Conservatorul din Viena, de la vârsta de 17 ani el a fost
practic un autodidact. Mânat și de nevoia unui loc de muncă, s-a făcut
curând cunoscut în calitate de cronicar muzical în presa vieneză, enervând
mai ales partidul tradiționalist al lui Hanslick și Brahms, inclusiv
prin vehemența cu care promova curentele mai moderne, gen Wagner Liszt.
Cariera de compozitor a lui Wolf a fost marcată de multe eșecuri, mai ales
cel al operei comice Corregidorul, în care el își pusese mari speranțe.
Chiar și revoluționarele lieduri au generat doar o stimă rezervată. Toate
aceste tensiuni, coroborate cu intensitatea caracterului său de rebel și
cu sensibilitatea inerentă (și mai mult sau mai puțin manifestă) la
oricare artist, s-au precipitat într-o boală psihică din care i s-a tras
moartea.
Puținele compoziții orchestrale ale lui Wolf sunt considerate ca fiind în
umbra creației sale vocale. Locul în istoria muzicii i l-au asigurat în
primul rând liedurile, cărora le-a dinamitat forma, inclusiv prin
punerea textului pe primul plan. Poemul simfonic Penthesileea (1883),
cântat acum în premieră la Oradea, ilustrează drama cu același titlu a lui
Heinrich von Kleist, scenariul constituindu-l un episod colateral al
războiului troian, și anume drama pasională a reginei amazoanelor și a
eroului Ahile. Bineînțeles, această primă audiție orădeană a fost
aplaudată, așa cum se petrece în toate concertele noastre, dar la Viena
lucrarea fusese batjocorită la repetiție chiar de către orchestra care
trebuia s-o cânte pentru prima dată. Muzica, ușor redundantă, se resimte
pe alocuri de sonoritățile walkyriilor din operele mai vârstnicului
contemporan Wagner, idolul nepăsător al lui Wolf.
Concertul din 4 decembrie a oferit un program mai unitar datorită lumii
emoționale asemănătoare a celor trei autori: Musorgski, Prokofiev și
Berlioz. La pupitru s-a aflat cunoscutul Petre Sbârcea, partea solistică
fiind susținută de Gernot Daniel Hanschke (Germania). Centrul de greutate
al programului a fost Simfonia fantastică Episod din viața unui artist
op. 14 (1830) de Hector Berlioz (1803 1869).
Un alt
rebel, de data aceasta al începutului romantismului, Berlioz este o
personalitate complexă, contradictorie și fascinantă, atât la nivel
artistic, cât și uman. De multe ori genial în intenții și câteodată grăbit
în realizare, el a fost unul din acei nebuni care au deschis un curs
proaspăt muzicii, în toate laturile pe care le-a abordat: creație,
dirijat, cronici muzicale. Se poate afirma fără teamă de exagerare că
viața muzicală modernă (inclusiv orchestra modernă) începe să prindă viață
odată cu Berlioz sau cel puțin datorează imens inventivității și
ambițiilor sale. Și merită măcar menționat (mai ales în Familia, care e
în primul rând o revistă literară) marele talent (chiar și umoristic) al
memorialistului Berlioz.
Simfonia fantastică, una dintre primele compoziții cu program din
romantism, e capodopera sa cea mai răspândită și, poate, cea mai
desăvârșită. Această lucrare a generat după prima audiție de la Paris un
scandal similar cu cel al bătăliei pentru Hernani de Victor Hugo,
port-drapelul romantismului literar. Subiectul simfoniei e destul de
morbid și în bună măsură autobiografic (obsesia amoroasă a unui tânăr
artist și halucinațiile lui provocate de opiu). Ingeniozitatea orchestrală
a lui Berlioz, mai ales pentru a sugera imagini grotești și sinistre, e
însă la fel de captivantă și azi.
Păcat
de surpriza neplăcută a unor deficiențe de comunicare interpretativă între
dirijor și orchestră, cu atât mai de neînțeles la nivelul experimentatului
Petre Sbârcea. Cea mai flagrantă a fost într-un moment din partea lentă,
frumoasa Scenă câmpenească (o învălmășeală la viori), dar au existat
și licențe de neînțeles față de partitură. De exemplu, față de
piano-pianissimo indicat de autor, acordurile suflătorilor care
deschid prima parte au fost emise pe puțin în mezzo forte (deși
toți avem urechi, expresia pe puțin nu e deloc inadecvată, fiindcă se
știe că într-o interpretare cu adevărat sensibilă valorile de dinamică
sunt relative, ele trebuind raportate la contextul piesei sau al secțiunii
respective). Dar publicul orădean, atât de binevoitor, a trecut cu vederea
această viziune dirijorală atât de originală și a aplaudat călduros.
Concertul de peste două săptămâni a fost condus de Iurie Florea și l-a
avut ca solist pe tânărul violoncelist Răzvan Suma. După compoziții de
Haydn și Elgar, s-a interpretat Simfonia a II-a în Si bemol major (1815)
de Franz Schubert (1797 1828), cu ocazia comemorării în cursul lui 2003
a 175 de ani de la moartea acestui mare exponent al perioadei de început a
romantismului. Din păcate, lipsa din program a vreunei vedete la modă
sau a vreunui șlagăr al repertoriului simfonic a determinat o afluență
de public ceva mai redusă decât de obicei.
Această compoziție de adolescență, plină de vervă dar puțin definitorie
pentru geniul lui Schubert, nu s-a mai cântat de mult la Oradea. Deși
unele modulații prevestesc procedeele tipice ale lui Schubert din perioada
matură, iar partea cea mai interesantă și personală este finalul, lucrarea
este tributară modelelor clasice, pe linia lui Haydn și a tânărului
Beethoven (prima temă semănând cu cea din uvertura la Făpturile lui
Prometeu a acestuia).
Ar fi
fost mai interesantă, poate, programarea unei capodopere gen Simfonia a
VII-a în Do major D. 944 (1825) sau Simfonia neterminată în si minor D.
759 (1822), aceasta din urmă eventual și cu partea a treia, orchestrată
complet de muzicologul Brian Newbould după schițele cvasi-complete ale lui
Schubert. Sau a frumoaselor simfonii clasice (a IV-a și a V-a), sau, de
ce nu, a altor simfonii foarte promițătoare lăsate de Schubert în stadiu
de schițe mai mult sau mai puțin avansate, mai ales cele în Re major D.
708a (1818), în Mi major D. 729 (1821) sau Re major D. 926a (1828), de
asemenea orchestrate și completate în măsura posibilului de către același
neobosit cercetător britanic (unele încă din anii 1970), cunoscute și
discutate în Occident. |