Tentația
Nordului sau despre lumea (nouă a) lui Caragiale
Ioan Derșidan,
Mircea Popa (coord.)
Caragiale - Tentația Nordului (studii și
articole despre I. L. Caragiale)
Editura
Universității din
Oradea, 2003
Lector,
intende: laetaberis!
Apuleius își deschide Metamorfozele cu acest îndemn, crezând în
profunzimea textului său, avînd convingerea că cele ce se vor întîmpla în
carte îi vor plăcea negreșit cititorului. Mutatis mutandis,
Tentația Nordului va bucura desigur împătimiții de Caragiale nu numai
prin noutatea abordării, a punctelor de vedere, ci și a informațiilor de
ordin istorico-literar pe care volumul le aduce.
După
Eminescu-dimensiunea romantică (volum de studii și articole) conceput
de Literele orădene, cartea despre Caragiale (inițiată tot de
universitarii orădeni cărora li s-au alăturat și universitari clujeni)
instituie o serie dedicată clasicilor pe care o sperăm continuată cu
Slavici, Creangă, Maiorescu, etc. Inițiativa ce reunește deopotrivă
seniori și juniori (citește mai tineri!) e cu atît mai lăudabilă cu
cît cheamă la muncă în echipă, deprindere tot mai des lăsată laoparte.
Proiectele comune de cercetare sunt întotdeauna incitante, provoacă
spiritele, iar rezultatele sunt pe măsura așteptărilor.
Volumul de față organizează studiile și articolele în trei mari secțiuni:
Caragiale în presa transilvăneană (antologie de texte), Caragiale în
presa germană (reproduceri în presa transilvăneană) și Interpretări
și contribuții documentare. Remarca ce se impune de la început este
abordarea nouă pe care o impune partea de istorie literară și o propune,
în același timp, abordarea critică. Suntem obișnuiți cu modul de
interpretare al lui Caragiale din punctul de vedere al sudului, al
balcanismului, al lumii de paiațe specifică porților Orientului și
observăm mai puțin cum și de ce încearcă nenea Iancu o tentație a
nordului. Că scriitorii au parte adesea de clișee critice sau de poncife,
nu mai e o noutate pentru nimeni, dar sunt de semnalat eforturile
documentate (precum cele din cartea de față) de a lărgi perspectiva
cercetării și de a aborda cu curaj noi aspecte. E limpede că opul ne
invită la a descoperi un alt Caragiale, mai ascuns, cel de dincolo de
facerea textului, cel greu accesibil cu mijloace simple. Dimensiunea
nordică, orientarea spre septentrional, disciplina și seriozitatea de
alură teutonică a lui Caragiale, căutarea tonului grav de dincolo de
rîsu-plînsu scrisului său, receptarea lui în Apus sunt cheile pe care
autorii din volumul în discuție le propun în descifrarea operei. Ipotezele
de lucru sunt îndrăznețe, demonstrațiile, pe măsură, concluziile,
convingătoare. Am numi demersul propus o nouă grilă de lectură a operei
lui Caragiale. Una posibilă, însă solid justificată critic și cu argumente
de istorie literară inedite.
Ion
Simuț propune o radicală schimbare a stării de lucruri, catalogînd
caragialismul drept o fatalitate pe care trebuie o să depășim, așa cum
francezii s-au eliberat de Moliére, desprinzîndu-se de el. Demersul e
sociologic, iar concluziile incitante. Astăzi nu se mai teme nimeni de
Caragiale. Cădem cu euforie în lumea lui, crezînd cu naivitate că e un
simplu joc, conchide criticul. Problema lichelismului nu poate fi însă
un joc. Totuși întrebarea persistă, chiar dacă sub altă formă: Ce ne-a
mai învățat pe noi Caragiale, pe noi și pe cei de dinaintea noastră ?
V.
Fanache surprinde o latură etern valabilă a lui Homo Caragialensis,
preocupat de politichie, de asta aceasta cu obiect precis: Sfînta
Constituțiune, de legalitatea și felul aplicării ei (sui generis
firește). Că nu suntem foarte departe de el și că trăiește printre noi e
limpede, iar dovada e clară: și noi am fost pe 18 și 19 octombrie a.c.
la vot, ca tot cetățeanul (neturmentat) să ne spunem părerea prin
referendum ( Curat plebicistul lui Farfuridi! Curat Caragiale!)
despre Constituție. Ce-ar spune nenea Iancu să ne vadă? Uite-i ce
drăguți sunt!, ne imaginăm noi, gîndind pozitiv. Concluzia domnului
Fanache, ale cărui preocupări pentru opera caragialiană sunt constante
(dovadă și volumul recent apărut) este că statutul de cetățean în viziunea
lui Caragiale este un simulacru. Parol!
Dana
Cipău abordează un Caragiale dincolo de scris, pe cel ce face opera, aflat
în chinurile devenirii ei. E ciudat și plăcut spectacolul tăcerii care
vorbește despre autorul ei. Poate că sugestia e mai importantă de mie de
ori decît spusa; ni-i greu să ni-l imaginăm pe Mitică taciturn, tocmai el
care are o plăcere reală să se audă vorbind și să hipnotizeze pe alții cu
vorba lungă. Autoarea Reperelor pentru o poetică a tăcerii (volum
apărut de curînd) ne propune totuși o grilă de acest fel, iar articolul
inserat în volumul de față este un exercițiu pe text asupra tăcerilor
caragialiene ce sunt, în viziunea autoarei, esențializări ale scrisului
său.
Receptarea operei lui Caragiale e un spectacol al registrelor extreme,
susține V. Chifor și expune formarea, funcționarea și mai ales rosturile
pe termen lung ale contenciosului caragialian.Concluzia criticului orădean
este că detractorii sunt necesari în măsura în care ei gîndesc pozitiv
valorile caricaturizate de Caragiale și propun o desprindere de acestea.
Fiecare generație ar trebui să-și aibă detractorii ; filosoful de la
Păltiniș îi reproșa odată lui E. Simion: Generația voastră n-a dat nici un
detractor al lui Caragiale... Întrebarea lui Dan C. Mihăilescu este,
în acest context, justificată: Unde ni sunt detractorii? Cronologia
contestărilor majore ale lui Caragiale face din intervenția scrisă a lui
V. Chifor din acest volum o provocare a spiritului. Ar fi un examen al
conștiinței s-o acceptăm sau o blazare comodă să trecem pe lîngă ea.
Lumea
argotică cu plosca minciunilor ei, Mitică cel potrivit în toate sau
junele voievod meteorologic, crucișul Acriviței, Nordul, votul ca milă și
salvare, preparativele pentru o moarte demonstrativă, eufemismul
învingător etc. sunt cuvintele-cheie ale contribuției critice a lui Ioan
Derșidan, cunoscut exeget al dinastiei Caragiale. Aportul său e
incontestabil, savurăm însă de fiecare dată noutatea punctelor de vedere,
rigoarea și argumentația analizei.
Aneta
Micle argumentează că marile valori nu ies dintr-un tărîm (estetic și
literar) sterp și că precursorii caragialismului nu sunt de neglijat,
chiar și cei de dinaintea lui Alecsandri. Analiza pe texte e incitantă.
Partea
inedită a volumului e dată de intervențiile de istorie literară consemnate
de Mircea Popa: mărturii, amintiri, însemnări, comentarii, observații
critice și laudative despre Caragiale de la contemporanii lui, publicate
în presa transilvăneană (Tribuna, Românul, Luceafărul, Lupta,
Familia etc.) și în cea germană (traduse și publicate în presa
românească din Ardeal). Aflăm în premieră că în 1901 Năpasta e
jucată la Teatrul Secession din Berlin, în montarea lui Paul Lindau (după
cum atestă scrisorile acestuia către Mite Kremnitz). Cele șase scrisori
rămase pînă azi inedite provin din arhiva personală a scriitoarei,
moștenită de nepotul său Georg Kremnitz și au fost cedate fondului
Bibliotecii Universitare L. Blaga din Cluj-Napoca. Mircea Popa, cu
binecunoscuta-i meticulozitate științifică, le oferă spre publicare în
acest volum, crescîndu-i astfel cota de interes și provocînd cititorul să
scruteze noi ascunzișuri ale vieții și operei lui Caragiale. În acest
context, repetăm începutul: Lector, intende: laetaberis! Tot de
aportul lui Mircea Popa țin și considerațiile elogioase a trei importanți
critici din Germania și Austria vis-á-vis de opera lui Caragiale, inserate
integral în partea a doua a volumului: Caragiale în presa germană;
acestea reprezintă o întîlnire aproape uitată azi cu modul în care opera
lui Moș Virgulă (cum îi plăcea să se autoironizeze) a fost receptată de
străini. Sunt și acestea file de dosar din contenciosul Caragiale.
Cu
nuvelistul și dramaturgul suntem familiarizați pe deplin, dar Caragiale
poetul (sau, mai degrabă, autorul de versuri) rămîne tot neobișnuit:
Ce-mi spui de poezie, d-acea chimeră tristă/ Cînd lumea d-astăzi, rece și
materialistă,/ Își rîde de chimere și de puterea lor?/ Credințele d-acuma
condamnă poezia/ Ca rătăcirea, crima, păcatul, erezia/ Ce merită să poarte
disprețul tuturor... Continuarea? E mai bine să lăsăm cititorului
plăcerea descoperirii, ca și pe aceea de a face comentarii, e dreptul lui.
Volumul de față vine cu completări importante la Caragialiana, atît în
ceea ce privește dosarul de istorie literară, cît și cel critic. Sunt de
semnalat greii la categoria Caragiale (cei ale căror preocupări
constante sunt operele mușcătorului junimist (Fanache, Derșidan, Cubleșan,
etc.), cei ale căror intervenții despre Caragiale vin în continuarea
preocupărilor lor constante (intelectuale, firește) (Chifor, Micle, Simuț,
Cipău etc.), dar și mai noii sau cei în devenire într-ale lui nenea Iancu
(D. Radu, M. Miheț).
Realizarea grafică deosebită a volumului ce permite reconfortante
reîntîlniri prin intermediul imaginilor cu slova de mînă a lui Caragiale
(necunoscută multora), cu rolurile de excepție ale lui Grigore Vasiliu
Birlic (aici surprins în ipostaze din Vizită și Două loturi)
e spre meritul redactorilor cărții (Dana Sala, Paula Nemțuț și Marius
Miheț), al tehnoredactorului (Cristian Clitan), precum și al editurii
universității orădene. |