Peste
spasmuri și spaime lumina
Ion
Pop
Elgii în ofensivă
Editura
Vinea
București, 2003
Obligația
de a privi abisul fructifică aceste Elegii în ofensivă, cele mai
frumoase poeme ale lui Ion Pop. Adjectivul nu e tocmai cel mai potrivit
aici și acum, dar exigența estetică în cazul actului artistic autentic
funcționează parcă mai acut în împrejurări de creație al căror suport
biografic e dintre cele mai dramatice. Experimentarea limitei, atâta cât e
posibilă ființei precare, proba pragului căreia Blaga i-a dat
tulburătoarea expresie din Glas de seară: Din prag un gând se uită
lung./ Să-l las în casă? Să-l alung?/ Cuvânt încearc-a se rosti:/ Veni-va
zi! Veni-va zi! -, iluminările dobândite după luptele interioare cu
gândul, glasul, cuvântul și starea iminenței Punctului Negru,
proiecțiile metamorfozelor tainice ale corporalității, amintirile
vârstelor paradisiace și ale chipurilor unor foarte dragi oameni care au
fost (tulburătoare poemele în care vibrează amintirea Profesorului Mircea
Zaciu și cea a lui Marian Papahagi), un sentiment rilkean al tristeții
iluminate, o muzică a contemplării sunt invocați Bach și Mozart
împotriva Orei scrâșnetului, a haosului care stă la pândă în orice
cotlon al meu, a gloatei murdare, în mlaștina unde/ mi se împotmolesc
zodiile: Cu penultimul strigăt vă chem,/ vă invoc, vă implor, / pe
tine, cel din cimitirul săracilor,/ de printre oase și flaute,/ și pe
tine, stăpân al vitraliilor, geometru fără de milă /, un univers
crepuscular căruia poetul nu încetează a-i citi pasajele luminoase, un
umor blând, surâzător (ca în Ceva nu e tocmai în ordine), dau
elegiilor un fel aparte de frumusețe, nu agresivă, nu ofensivă, ci,
dimpotrivă, bogată în uimiri și interogații de o prospețime regăsită,
eliberatoare.
Intenția lecturii de a îmbrăca hainele canonice ale comentariului critic
se volatilizează, își simte inadecvarea și rămâne bucuria de a citi și
reciti aceste elegii care sunt rostite fără emfază, fără patos exterior,
cu un firesc despodobit de artificiile poetizării, cu o liniște
melancolică, cu un surâs tolerant și dezamăgit, ca în afara timpului, cu,
totuși, o împotrivire înțeleaptă față de Ora (sunt câteva poeme cu
acest titlu) limitei.
Reveria intelectuală , spirituală mai bine zis, demnitatea examenului
existențial și moral induc o stare de aequanimitas. Zvonurile
timpului trecut sunt percepute sub zodia unui imperfect comentat cu
detașare, dar și cu o uimire nouă. Biologicul e contemplat ca o poveste,
visul e povestit cu un frison premonițional, iar dorul de sens și de
puțină Istorie rămâne nevindecat dar depășit de expresivități pe care
odinioară ambițiile textului nu le-ar fi luat în seamă (ca în Zăpadă pe
un scaun, Aceste vârtejuri) în timp ce numai tu, iarbă,
crești/ verde și nesimțită. Când vrea să numească realități mai teribile
ori mai maligne, poetul apelează la sintagme scrise cu majuscule: Idei
Majore, Ucigașul Caligrafic, Opus Magnum.
Capacitatea de a interpreta inedit-liric o întâmplare, o scenă, o
secvență, o replică, delicatețea, discreția confesiunii, modul subtil de
exorcizare sau eufemizare a Răului rămân însușiri admirabile ale scrisului
lui Ion Pop, dar acum poetul nu mai e ocupat și preocupat de timpul mare
și convențional ci de ora de interiorizare dureroasă și iluminată, pentru
că acum știe că Opus Magnum nu e cea comentată de profesorul sau
criticul de literatură ci ceea ce se revelează unei noi scriituri,
celei a unui fel mai catifelat și mai la adăpost de a vorbi despre
moarte, acum poetul se împacă într-un Cântec simplu: M-a bătut
azi-nopate Dumnezeu/ cu zece bâte deodată, / dar ce luminoasă-i cămașa
mea/ în loc să fie însângerată.// Azi-noapte ca o tobă am fost bătut,/ ca
toată lumea să știe,/ ceea ce eu nu voi ști,/ nici acum, nici întru
vecie.// Dar, Doamne, ce bine-i uneori să fii prost/ în timp ce știința-i
a tuturora/ și să-ți devină sângele lumină/ măcar în noaptea când îți bate
ora.
Acum
poetul s-a eliberat de orgoliile, trufiile, competențele și performanțele
cărturărești, acum uită toate lecțiile producerii de litere și cuvinte și
auzul său percepe eminesciana creștere a ierbii: Acum, vom vedea/ dacă
roșul e roșu/ și verde verdele;/ dacă, urmând unei estetici a urâtului,/
puturoasa gânganie care/ scârbește aerul/ mai poate fi salvată/ printr-o
suavă comparație/ cu Altceva.// Vom ști, în sfârșit, dacă/ plămânii
exersați în vecinătatea/ zăpezilor eterne/ vor avea, totuși, scundul
curaj/ de a gusta duhoarea din vale.// Oho, s-au compus destule/ și multe
s-au descompus/ între miriapode și ode,/ între cântece și pântece./
Sămânța n-a căzut întotdeauna/ nici în humusul cald,/ nici pe marmură.//
Poate vor răsări totuși/ un fel de statui,/ poate că/ încăpățânată și
oarbă,/ clarvăzătoare pe veci,/ va răzbi totuși/ și puțină iarbă. (Bilanț). |